Coloplast vil satse mere på sårpleje

Væksten skal fordobles for Coloplasts sårplejeprodukter, som medico-giganten satser stort på, efter man for nogle år siden overvejede at skaffe sig af med den del. Men nu er der tale om en lukrativ forretning, som skal blive endnu bedre gennem nyinvesteringer.
Foto: Coloplast/ PR
Foto: Coloplast/ PR
AF RITZAU FINANS

Coloplast vil i de kommende år poste flere penge i sine sårpleje-produkter. Planen er, at området skal vokse til det dobbelte de kommende år, fortæller selskabet på sin kapitalmarkedsdag i USA onsdag aften dansk tid.

Det danske medicoselskab sidder i øjeblikket på en markedsandel på 7-8 pct., men andelen skal efter planen løftes til 10-15 pct.

Det sker, efter at Coloplast i løbet af de senere år er lykkes med at vende forretningen, fortæller Nicolai Buhl, der er direktør for sårpleje.

"For et par år siden var der skepsis om, hvorvidt sårpleje var en integreret del af Coloplast-familien, og der var sågar diskussioner om, hvorvidt man skulle frasælge forretningen. Men vi har bevist, at det faktisk er ret attraktivt at have sårpleje som en del af vores portefølje," siger han til Ritzau Finans.

"Det betyder, at vi har en forretning, der har det bedre end nogensinde, og at vi har fået appetit på den. Appetitten består i, at vi vil gøre forretningen dobbelt så stor," fortsætter han.

En bid af investeringer

Det skal blandt andet ske ved hjælp af investeringer, og her står selskabet klar til at give sårpleje en del af de 2 mia. kr., som bliver brugt på nye investeringer frem mod 2020.

"Ud af de 2 mia., vi vil investere i forhold til den nye plan, forventer jeg, at en væsentlig, men retfærdig del vil blive øremærket sårpleje," siger Nicolai Buhl uden at komme nærmere på et eksakt beløb.

Investeringerne bliver blandt andet i nye produkter samt i organisationen. Målet er udover fordoblingen en position som leder på sårplejemarkedet samt at blive en global spiller med 60 pct. af omsætningen uden for Europa mod 50 pct. i dag.

Sårpleje-chefen fortæller, at to markeder er særligt afgørende for, at Coloplast lykkes med den nye strategi: USA og Kina. I Kina har Coloplast blot 2 pct. af markedet, og den andel skal vokse.

"Strategien lykkes ikke, hvis vi ikke også lykkes med vores ambition i det kinesiske marked. Kina kommer til at betyde rigtig meget fremadrettet. Det gør det også i dag, for det kinesiske marked har et stort potentiale," siger han.

Klar om et par år

Sårpleje er en del af et af de mindre forretningsområder for Coloplast - Hud- og sårpleje. I andet kvartal af regnskabsåret 2015/16 havde divisionen en omsætning på 557 mio. kr. samt en organisk vækst på 9 pct. - heraf havde sårpleje en organisk vækst på 3 pct.

Til sammenligning havde stomi-området i andet kvartal en næsten tre gange så stor omsætning - 1429 mio. kr. I samme kvartal året før var omsætningen for hud- og sårpleje på 520 mio. kr.

Nicolai Buhl Andersen ønsker endnu ikke at gisne om, hvornår satset kan aflæses i resultatopgørelsen.

"Nu laver vi nogle investeringer, og de skal materialisere sig, før man kan se yderligere momentløft i vores forretning. Der går i hvert fald lige et par år, inden vi har vores nye produktportefølje på markedet," siger han.

Udover sårpleje skal en stor del af investeringerne de kommende år gå til at vokse på det amerikanske marked.

Coloplast-chef: Vi tør ikke guide 10 pct. vækst

Sydbank: Coloplasts lavere vækstmål er ikke en overraskelse

Coloplast nedjusterer langsigtede forventninger 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også