WDH-direktør: Vores størrelse gør væksten mere kompliceret

William Demant Holdings fokus på at sprede forretningen til alle elementer af hørepleje-sektoren hænger blandt andet sammen med selskabets i forvejen store aftryk inden for høreapparater.
Af RITZAU FINANS

Det danske selskab har en markedsandel på omkring 23 pct. på det globale marked for høreapparater, hvilket gør det til verdens næststørste spiller efter schweiziske Sonova. Og det gør det vanskeligere at vokse hurtigt på tværs af de globale markeder.

Sådan er det i hvert fald på lidt kortere sigt, men i det lange løb skulle den store volumen, som William Demant repræsenterer, gerne vise sig som en klar fordel for selskabet.

Det fortæller Søren Nielsen, der er administrerende direktør hos Oticon og viceadministrerende direktør hos William Demant Holding, til Ritzau Finans i forbindelse med selskabets kapitalmarkedsdag tirsdag.

"Det er altid sværere at vokse for de største. Og så er det alligevel ikke tilfældet på en eller anden måde. Væksten kan være hurtigere og mere momentan for de små selskaber, der har et mindre udgangspunkt, men den langsigtede vækst skal helst blive størst hos de største selskaber, fordi der er flere penge til forskning og udvikling, der er bedre distribution, og der er mere infrastruktur," siger Oticon-topchefen.

"De markedsandele, som vi skal tage, bliver ikke kun et skifte rundt mellem de tre store - det bliver også markedsandele, der skal komme fra, at vi lægger pres på de mindre spillere," fortsætter Søren Nielsen.

Markedsposition rammer også salgspriser

Som administrerende direktør for Oticon repræsenterer Søren Nielsen et selskab, der typisk har været et premium-brand i høreapparatsektoren.

Og William Demant Holding har da også - qua sin markante markedsandel - en betydelig position i de salgskanaler, hvor priserne typisk er højest. Det gælder eksempelvis de uafhængige audiologer i USA.

Det betyder, at jagten på vækst også skal sættes ind i andre salgskanaler, hvor priserne ikke er helt så høje, og det kan ramme de beregnede gennemsnitlige salgspriser (ASP) hos William Demant.

"Et eksempel kunne være, at Kina vokser mere end USA, og priserne i Kina er lavere, end de er i USA. Det rammer vores kalkulerede ASP, men ikke markedets generelle ASP," forklarer Søren Nielsen.

Værdien fortsat intakt

Den balance gælder også internt på det store amerikanske marked, hvor William Demant må jagte vækst i andre salgskanaler end de uafhængige audiologer, der typisk sælger høreapparaterne dyrest.

Men et tryk nedad på de gennemsnitlige salgspriser er ikke ensbetydende med et fald i indtjeningen. Det er blot et signal om hårdere kamp om terrænet på markedet.

"Man kunne også kigge på USA, hvor vi har en lavere andel hos eksempelvis Costo og VA, end vi har hos de uafhængige audiologer. Hvis vi finder en strategi, hvor vi kan øge andelen hos Costco eller VA, som vi begge forfølger, så vil vores ASP i USA også falde. Men det gør jo ikke indtjeningen fra den eksisterende forretning lavere," siger Søren Nielsen.

"Så vores kalkulerede ASP har nogle scenarier, hvor den falder, men den har også nogle, hvor den stiger, fordi dele af det uafhængige marked eksempelvis kan blive konsolideret. Så det er en meget svær beregning. Og selve værdivæksten i markedet samlet set er vi ret sikre på. Den ligger på omkring 1-3 pct.," siger Oticon-topchefen.

William Demant Holding venter - ud over en gennemsnitlig værdivækst på 1-3 pct. i markedet for høreapparater over de kommende år - en værdivækst i det, der populært kaldes hearing healthcare (inklusive diagnostiske instrumenter, implantater og benforankrede løsninger), på omkring 5 pct. og måske mere i fremtiden.

Netop derfor har selskabet som helhed også stort fokus på også at gribe væksten i markedet for diagnostiske instrumenter, for cochlear-implantater og for benforankrede høreløsninger.

 WDH-direktør: Langt mere værdi i bredere produktudbud

 WDH-direktør: Stærk enhedsvækst ser ud til at fortsætte

 Analytiker: Flere farer lurer forude for Demant 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også