WDH-lancering stjæler fokus ved amerikansk messe

William Demant Holding kommer til at stjæle overskrifter med nyt produkt ved amerikansk messe, mener Sydbank-analytiker.
Foto: William Demant Holding/ PR
Foto: William Demant Holding/ PR
RITZAU FINANS

Den årlige messe hos den amerikanske audiologiforening, American Academey of Audiology (AAA) i Phoenix, Arizona, der starter onsdag, vil blive præget af William Demant Holdings nye lancering af et trådløst produkt med en såkaldt dual radio.

"Det er det, der kommer til at stjæle overskrifterne. Jeg kan ikke se, at de andre producenter kommer med nogle banebrydende ting på messen. Så det er William Demants præsentation af den næste produktfamilie, der tager overskrifter," siger Morten Imsgard, der er senioranalytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.

Produktet fra William Demant, som ifølge de foreløbige oplysninger sendes på hylderne i slutningen af andet kvartal, er det første af sin slags på markedet og det første af en hel stribe nye trådløse produkter, som de største høreapparatproducenter verden over tidligere har løftet sløret for, at de vil komme med i løbet af 2016.

Og det kan give det danske selskab en konkurrencefordel over for de største rivaler, der tæller schweiziske Sonova, tyske Sivantos (det tidligere Siemens), ligeledes danske GN Resound og Widex og amerikanske Starkey.

"Det er vigtigt for William at komme først - før alle de andre. Det kan give en konkurrencemæssig fordel at få sparket de her produkter ind, lige før markedet bliver oversvømmet af den type produkter," siger Morten Imsgard med henvisning til den stribe af lanceringer, som alle William Demants rivaler også har annonceret.

Bredde af lancering interessant

Netop derfor er det meget interessant at høre, hvad William Demant har at fortælle om, hvad det helt præcist er, der skal lanceres ultimo andet kvartal.

Sidste år gennemførte selskabet den største produktlancering i selskabets historie, hvor produkter fra den nye produktplatform, Inium Sense, blev lanceret i alle formformater og prisklasser på én gang.

Denne gang er der dog formentlig tale om en lidt mindre lancering, vurderer Morten Imsgard.

"Hvad er det, man er klar til at præsentere ultimo andet kvartal? Er det et enkelt høreapparat i et enkelt format, eller er det en hel familie, hvor de har fået dual chip til at fungere. Det ville være et stærkt signal, hvis det er en ny produktfamilie. Det vil helt sikkert blive taget positivt op af markedet, hvis det er tilfældet," siger senioranalytikeren.

Hos hans kollegaer ved Danske Markets venter man også, at lanceringen fra William Demant vil tage fokus. Her er forventningen ligeledes, at der vil blive talt meget om valget af dual radio eller ikke dual radio i de nye lanceringer på messen.

Danske Markets spekulerer dog også i timingen af lanceringen fra William Demant.

"WDH har annonceret, at det vil lancere et dual radio-høreapparat sent i andet kvartal, men det kan ske i Phoenix," hedder det således i et analysenotat fra sidste uge.

Fokus på GN's andel i VA

Den danske William Demant-rival GN Resound har i flere år arbejdet med trådløs kommunikation på 2,4 GHz-platformen, der er fælles for alle de nye lanceringer i 2016 - herunder også en fra GN selv.

Og blandt andet det har gennem de seneste år skaffet GN Resound stor fremdrift hos salgskanalen Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner og deres familier.

Lanceringen af Resound Linx i 2014 og Resound Linx2 i 2015 - produkter, der begge trådløst kan samarbejde med en iPhone - har således været med til at løfte GN's markedsandel i salgskanalen fra godt 8 pct. til godt 20 pct., og fokus er derfor nu, om andelen kan fastholdes.

"VA er fokus for GN Resound. Spørgsmålet er, om markedsandelen igen bliver mere sticky eller stillestående. Har man nået et punkt, hvor der er ligevægt, og hvor der ikke kan flyttes så meget," siger Morten Imsgard.

I relation til netop VA er det ifølge ham også vigtigt, hvornår mange af de nye produkter kan blive lanceret i segmentet, fordi man tidligere har set, at netop produktlanceringer har flyttet andele i salgskanalen.

Hos VA er der to lanceringsvinduer om året - den 1. maj og den 1. november - men ifølge Sydbanks senioranalytiker bliver det dog svært at nå at lancere de nye produkter allerede i maj - både for William Demant og rivalerne.

AAA-messen indledes officielt onsdag, og onsdag eftermiddag amerikansk tid (omkring midnat, dansk tid) vil William Demant Holding briefe markedet om lanceringen af den nye produktfamilie.

Torsdag formiddag amerikansk tid har GN Resound sin officielle præsentation ved messen, mens William Demants traditionelle præsentation foregår torsdag eftermiddag amerikansk tid.

GN returns to growth in VA

GN tilbage på amerikansk vækstspor

Formand forsvarer Niels Jacobsen: Bestyrelsesposter kan give ny inspiration

Sjælden kritik af Niels Jacobsen – har han overhovedet tid til at være topchef på Kongebakken?

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også