Jyske Bank i afdæmpet begejstring over William Demant

Jyske Bank forventer ikke, at William Demants halvårsregnskab i august bliver den store kurstrigger. Blandt andet på grund af et øget prispres og stigende konkurrence fra store varehuse skruer banken nu ned for sit kursmål.
Foto: William Demant/ PR
Foto: William Demant/ PR
AF RITZAU FINANS

William Demant har formentlig vundet markedsandele målt på styksalget i første halvår af 2015, lyder vurderingen fra Jyske Bank.

Til gengæld vil et fortsat pres på de gennemsnitlige salgspriser og en tung eksponering mod det nedadgående tyske marked have lagt en dæmper på den organiske vækst, lyder det fra banken, som derfor ikke venter, at regnskabet for første halvår i august bliver den store kurstrigger for William Demant-aktien.

Blandt andet derfor skruer Jyske Bank ned for sit kursmål for William Demant, der sænkes til 530 kr. fra 585 kr., mens anbefalingen "reducer" fastholdes.

"Vi fastholder vores forsigtige holdning til aktien og sænker vores kursmål til 530 kr., hvilket efterlader begrænset upside i forhold til den nuværende aktiekurs. Konkurrencen i markedet er stadig hård med stigende konkurrence fra megavarehuse som Costco, som vinder markedsandele på bekostning af de uafhængige detailhandlere, hvor William Demants tilstedeværelse er høj," skriver senioranalytiker Janne Vincent Kjær i et analysenotat.

"Erfaringer fra USA viser, at Costco i 2014 voksede 3-5 gange hurtigere end de uafhængige audiologer, drevet af en kombination af lavere priser og tilføjelsen af nye high-end-produkter. Vi ser derfor en risiko for, at William Demant vil være tvunget til at reducere sine priser for at beskytte sin markedsandel, hvilket lægger pres på de gennemsnitlige salgspriser," fortsætter hun.

Derfor sænker senioranalytikeren sine estimater for William Demant i 2015 og 2016 med henholdsvis 2,3 pct. og 4,5 pct. Hun venter, at selskabet genereret vil have en organisk vækst på 2,75 pct. i første halvår i et marked, der forventes at vokse med 3-4 pct. i værdi.

Succesfuld produktlancering

I begyndelsen af året gennemførte William Demant sin største produktlancering af høreapparater nogensinde, da selskabets nye produktplatform, Oticon Inium Sense, blev udrullet.

Og den lancering har været en succes, anerkender Jyske Bank, som dog ikke tror, at de nye produkter vil kunne presse priserne højt nok op til at modvirke generelt faldende gennemsnitlige salgspriser.

"William Demant har med succes udrullet sin nye Inium Sense-platform i februar, hvilket forventes at have en positiv effekt på omsætningen i andet kvartal 2015. Vi ser dog ikke den ny platform som en gennembrydende ny teknologi, men mere som en udvidelse af den eksisterende platform med få nye egenskaber," skriver Janne Vincent Kjær.

"Vi forventer derfor ikke, at William Demant vil være i stand til at hæve priserne tilstrækkelig meget til at kunne kompensere for det generelle pres på priserne over den kommende produktcyklus. Ifølge vores pristjek i udvalgte salgskanaler i Storbritannien er de nye produkter prissat 3-6 pct. højere end de gamle produkter, hvilket er på linje med, hvad vi så i forbindelse med lanceringen af Agil tilbage i 2010," fortsætter hun.

William Demant afleverer sit regnskab for første halvår fredag 14. august. Onsdag over middag falder aktien med 0,1 pct. til 503 kr.

 Analytiker tvivler på William Demants vækstmål 

 Storbank: Det europæiske høreapparatmarked presses på priserne

 William Demant udvider direktionen og udnævner vicetopchef 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også