WDH-dir: Store muligheder i historisk implantat-lancering

Brikkerne er på plads for Oticon Medicals implantatprodukter. Det giver ifølge direktør enorme muligheder for at transformere de nye produkter til reelt salg, når de kommer.
Af Ritzau Finans

Oticon Medical sender i 2015 sit første cochlear-implantat på markedet, efter at virksomheden, der er en del af William Demant Holding, i begyndelsen af 2013 overtog franske Neurelec for knap en halv milliard kr.

Og det er en lancering, der imødeses med stor glæde og forventning hos Oticon Medical, der - trods den fortsatte beskedne andel af den samlede forretning i William Demant Holding - har leveret imponerende vækst gennem de seneste år.

Sammenhængen mellem Oticon Medical og William Demant har nemlig givet selskabet mange strenge at spille på eksempelvis distributionssiden, og det giver store muligheder for at sikre, at lanceringen af Neuro One, som det nye produkt kommer til at hedde, bliver en succes.

Brikkerne på plads

"Når 2015 er overstået, kan vi kigge på et distributør-netværk, hvor det hele er på plads i næsten alle lande. Der er plads til udvikling, men brikkerne er på plads. Det giver enorme muligheder for at transformere de nye produkter til reelt salg, når de kommer," siger Jes Olsen, der er administrerende direktør hos Oticon Medical, i et interview med Ritzau Finans.

Ifølge ham er konverteringen fra overtagelsen af Neurelec og til et færdigt produkt fra Oticon gået hurtigt, fordi det er en enormt kompliceret proces, og derfor var det ikke uden stolthed, da direktøren præsenterede lanceringen af Neuro One i forbindelse med Audiology Now-messen i San Antonio i slutningen af marts.

"Det er helt ufatteligt spændende. Niels Jacobsen (administrerende direktør hos William Demant Holding, red.) og jeg var i Nice i august sidste år, og der var vi en tur gennem det rene rum, og vi stod og kiggede på et af de nye produkter i et mikroskop. Da jeg så det der implantat, hvor der stod Oticon Medical på, fik jeg nærmest en stor klump i maven. Det føltes meget stort, fordi det er første gang nogensinde, at en dansk producent sætter sit navn på et cochlear-implantat," siger Jes Olsen til Ritzau Finans.

Interne begrænsninger

I starten skal Neuro One lanceres på et lavt tocifret antal markeder, men på lidt længere sigt er der meget stort potentiale i implantat-delen, fordi Oticon er repræsenteret på rigtig mange markeder på globalt plan. Lanceringsprocessen er dog noget mere kompliceret, når det kommer til cochlear-implantater, end tilfældet er, når der skal sendes nye høreapparater på markedet.

"Vi er begrænset af, at vores egen interne kapacitet, fordi de fleste lande i Europa kræver, at hele produktpakken kommer på lokalt sprog. Vi er også begrænset af regulatoriske krav. I Frankrig går der eksempelvis seks måneder længere, før man kan få tilskud. Så vi starter på syv markeder fra første dag. Tre måneder senere kommer der en fase to, hvor der kommer seks markeder mere, og så kommer de ellers rullende der fra. Hele lanceringsfasen kan sagtens tage 12-18 måneder," siger Jes Olsen.

Han regner med, at Oticon Medical vil kunne øge repræsentationen markant over de kommende år.

"Oticon Medical er i 40 lande med enten benforankrede løsninger eller implantater, men der er et relativt lille overlap. Der er rigtig mange lande, hvor vi kun er med det ene produkt, og det er naturligvis en stor mulighed, for i løbet af to-tre år vil vil gerne være kommet dertil, hvor vi har begge produkter i de fleste lande. Vi skal være ligeså globale som Oticon på sigt, og det skal vi også nok blive," siger Oticon Medical-direktøren.

I den forbindelse varsler selskabet "betydelige" lanceringer i begge produktkategorier i både 2015, 2016 og 2017.

 William Demant klar med første implantat

 Oticon tager markedsandele med Neurelec

 Oticon Medical klar med store lanceringer næste år

 WDH-dir: Opkøb halter på det audiologiske 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også