Sonova: Vi har ikke presset priserne ned i USA

Sonovas topchef afviser at have været aggressive med priserne for at forsvare de amerikanske markedsandele.
Foto: Sonova/PR
Foto: Sonova/PR
Af Ritzau Finans

Verdens største høreapparatproducent, schweiziske Sonova, skabte sidste år en del røre på det amerikanske marked, da selskabet begyndte at sælge en skræddersyet udgave sit premium-brand, Phonak – det såkaldte Phonak Brio - hos varehuskæden Costco.

Det betød et fald i markedsandelen hos de uafhængige audiologer på det amerikanske marked, fordi der var en vis utilfredshed med indtoget af Phonak Brio hos Costco, hvor apparaterne normalt sælges til lavere priser.

Meldingen fra flere af Sonovas konkurrenter herunder danske William Demant Holding, som er en meget stor spiller i det uafhængige segment, var samtidig, at priserne i det uafhængige segment også blev presset ned. Det skete ifølge flere iagttagere, fordi Sonova ønskede at forsvare sin markedsandel og dermed skruede sine priser ned.

Men schweizerne har ikke været aggressive på prisstrategien for at forsvare sin markedsandel, fortalte Lukas Braunschweiler, der er administrerende direktør hos Sonova, i forbindelse med selskabets præsentation ved Audiology Now-messen i San Antonio, Texas, torsdag aften dansk tid.

"Selv i første halvår sidste år faldt vores gennemsnitlige salgspriser ikke, fordi vi trådte ind i Costco. Vi var ikke aggressive for at forsvare vores markedsandel hos de uafhængige," sagde Lukas Braunschweiler under præsentationen.

Sonovas markedsandel hos de uafhængige audiologer i USA er desuden atter kravlet opad siden sidste år, og selv om andelen målt på enheder ifølge selskabets egne tal fortsat ikke er lige så høj som før indtoget i Costco, tror Lukas Braunschweiler, at andelen igen kan ramme nogenlunde samme niveau som i begyndelsen af 2014.

Samtidig betyder optaget af markedsandele hos Costco ifølge Sonova-direktøren, at det schweiziske selskab har en bedre indgangsposition til fremtiden i det samlede kommercielle marked i USA.

 GN-chef: Kan udnytte konkurrenters opkøb til egen fordel

 Sonova: Costco-indtog har balanceret vores markedsposition

 Sonova er kongen blandt høreapparatkoncernerne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også