Sonova har bedst fat i distributørerne

Selvom høreapparatgiganten Sonova ifølge den schweiziske storbank UBS er blevet upopulær blandt investorerne, har det ikke lige så stor betydning som virksomhedens evne til at indgå aftaler med de rette distributører.
Foto: Sonova/PR
Foto: Sonova/PR
Ritzau Finans

Den schweiziske storbank UBS har stadig et godt øje til sine landsmænd og markedslederen på høreapparatmarkedet, Sonova, selv efter schweizerfrancens optur. Det fremgår af en analyse, hvor UBS fremhæver, at Sonova har skabt sig en stærk position blandt de store distributører, herunder den amerikanske varehuskæde Costco og den førende apotekerkæde i Storbritannien, Boots.

UBS mener, at Sonova er blevet upopulær blandt investorerne, fordi selskabet ikke havde et 2,4 GHz-høreapparat med på EUHA-messen Imidlertid tillægger UBS ikke den trådløse teknologi så stor betydning som Sonovas evne til at indgå aftaler med de rette distributører.

"Sonova er den mest innovative, når det kommer til at udse sig nye distributionskanaler, hedder det blandt andet i analysen, hvori anbefalingen "køb" fastholdes."

"Set i forhold til værdiansættelsen af William Demant handler Sonova med en lille præmie, mens aktien sat over for værdiansættelsen af GN Store Nord handler med rabat," skriver UBS og tilføjer:

"Vi kan ikke retfærdiggøre dette givet Sonovas høje vækstrater og generering af pengestrømme."

UBS har dog måttet sænke sine omsætningsestimater for Sonova med i størrelsesordenen 12 pct., mens driftsestimaterne er skåret med 21-23 pct. som følge af den voldsomme styrkelse af schweizerfrancen i kølvandet af den schweiziske centralbanks beslutning torsdag om at kappe båndet til euroen.

 Sonova: Franc-kursen rammer vores resultater

 Bernstein: Pæn markedsvækst for høreapparater

 Analytiker og konkurrent: Widex får det svært i nyt marked 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også