Sonova har bedst fat i distributørerne
![Foto: Sonova/PR](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7109004.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Sonova%25201.jpg)
Den schweiziske storbank UBS har stadig et godt øje til sine landsmænd og markedslederen på høreapparatmarkedet, Sonova, selv efter schweizerfrancens optur. Det fremgår af en analyse, hvor UBS fremhæver, at Sonova har skabt sig en stærk position blandt de store distributører, herunder den amerikanske varehuskæde Costco og den førende apotekerkæde i Storbritannien, Boots.
UBS mener, at Sonova er blevet upopulær blandt investorerne, fordi selskabet ikke havde et 2,4 GHz-høreapparat med på EUHA-messen Imidlertid tillægger UBS ikke den trådløse teknologi så stor betydning som Sonovas evne til at indgå aftaler med de rette distributører.
"Sonova er den mest innovative, når det kommer til at udse sig nye distributionskanaler, hedder det blandt andet i analysen, hvori anbefalingen "køb" fastholdes."
"Set i forhold til værdiansættelsen af William Demant handler Sonova med en lille præmie, mens aktien sat over for værdiansættelsen af GN Store Nord handler med rabat," skriver UBS og tilføjer:
"Vi kan ikke retfærdiggøre dette givet Sonovas høje vækstrater og generering af pengestrømme."
UBS har dog måttet sænke sine omsætningsestimater for Sonova med i størrelsesordenen 12 pct., mens driftsestimaterne er skåret med 21-23 pct. som følge af den voldsomme styrkelse af schweizerfrancen i kølvandet af den schweiziske centralbanks beslutning torsdag om at kappe båndet til euroen.
Sonova: Franc-kursen rammer vores resultater