Coloplast: Urologiforretningen skal fordobles

Coloplast vil gennem blandt andet en krydsning af to produktporteføljer øge salget i både USA og Europa, så urologiforretningen kan øges markant og hurtigt.
Foto: Coloplast, PR
Foto: Coloplast, PR
Af Ritzau Finans

Coloplasts mindste forretningsben, urologiforretningen, fortsætter de seneste års globaliseringsstrategi, som ifølge selskabet vil sørge for, at vækstraterne også i de kommende år overgår markedsvæksten. Målsætningen er knap en fordobling af forretningen, hvilket samtidig vil løfte lønsomheden til noget højere niveauer.

"Vi er nu klar til at sætte tal på. Vores ambition, og det vi jagter, er en omsætning på 2 mia. kr. Det er et mål, der skal nås så hurtigt som muligt," siger direktør for urologiforretningen, Steffen Hovard, under et pressearrangement i Coloplasts amerikanske hovedkvarter i Minneapolis.

Coloplast købte sig ind på urologimarkedet i 2006 og har efter yderligere opkøb af Mpathy i 2010 udviklet forretningen, så den leverer en bred portefølje af produkter til urologer og gynækologer. Produkterne bruges eksempelvis til behandling af nyresten, nedsunket underliv og stressinkontinens.

På begge sider af Atlanten

Engangsprodukter bliver hovedsageligt solgt i Europa, mens de implanterbare urologiprodukter, som penisimplantater, slynger og underlivsnet har større markedsandele i USA. Ambitionen for Coloplast er at krydse de to produktporteføljer, så der bliver solgt flere engangsprodukter i USA og flere implanterbare produkter i Europa.

"Historien om urologiforretningen er i store træk den, at vi har det, vi behøver, når det kommer til produkter. Vi kan fortsætte med at vokse på en relativt billig facon, fordi det handler basalt set om at tilføje salgsfolk, registrere produkter på nye markeder og at åbne nye markeder," siger Steffen Hovard.

Vokseværket vil også slå relativt mere igennem på indtjeningen.

"Med de nuværende 1,2 mia. kr. i omsætning, så har vi en sund lønsomhed, og når vi får omsætningen op på 2 mia. kr., så får vi, hvad vi vil betegne en stærk lønsomhed. For det er relativt billigt at lægge ekstra volumen oven på," fortæller Steffen Howard.

Hovedkonkurrent i salgstanker

I USA har Coloplast vækstmæssigt i de seneste år blandt andet nydt godt af, at den amerikanske konkurrent American Medical Systems, AMS, har tabt momentum under ejerskabet af Endo Pharmaceuticals, vurderer analytiker i ABG Sundal Collier, Morten Larsen. Endo købte for tre år siden AMS for 2,9 mia. dollar, men kan allerede være på vej ud igen.

"Rygter om et salg af AMS har floreret i flere måneder, men rygterne er ikke specielt konkrete, så spørgsmålet er, hvor langt salgsprocessen egentlig er. For Coloplast er det perfekt med en situation, hvor en hovedkonkurrent ligger i salgstanker og der er usikkerhed om strategien. Spørgsmålet er så, hvad der sker den dag, at American Medical eventuelt bliver købt af en mere fokuseret og bedre positioneret spiller," siger Morten Larsen.

Analytikere estimerer ifølge SME Direkt en vækst i Coloplasts urologiforretning på lige under 12 pct. i 2014/15, efterfulgt af vækstrater på godt 8 pct. i 2015/16 samt 9 pct. i 2016/17. Det vil bringe omsætningen i forretningen op på knap 1,6 mia. kr. om tre år.

 Finansdirektør ser effekt af kommercielle initiativer

 Coloplast-topchef tror på et permanent skifte i væksttempoet

 Coloplast spæner fra konkurrenterne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også