Her ser Coloplast vækstmulighed på over 25 pct.

Ledelsen i Coloplast har meddelt, at selskabet står over for et permanent skifte i væksttempoet. Det er bl.a. vækstmulighederne i en bestemt region, der kan være med til at sikre dette.
Foto: Coloplast
Foto: Coloplast
Af Ritzau Finans

Coloplast har en aggressiv ambition om at vokse mere end 25 pct. i regionen "øvrige markeder" eller "emerging markets", som den hedder på engelsk.

Regionen, der ifølge Coloplasts verdensorden rummer 198 lande og tæller hele 85 pct. af verdens befolkning, har i de seneste fire år budt på tocifret vækst i størrelsesordenen 13-20 pct.

"Den nye ambition er væsentligt højere, end det vi har leveret historisk. Men vi tror på, at vi med den portefølje og de muligheder, vi har, har muligheder for at bygge væksten op," siger regionens chef, Kristian Villumsen, til Ritzau Finans.

Ingen guldmedalje

I første halvår af 2013/14 sprang væksten i vejret til netop 25 pct., men der er stadig et stykke vej, før Coloplast kan levere mere konstant, vurderer Kristian Villumsen.

"Der er ingen guldmedalje for to gode kvartaler. Samtidig er det forkert at bedømme potentialet i emerging markets over en kort tidshorisont. Der skal bygges noget forretning, der får stor nok skala, og der skal først og fremmest bygges nogle organisationer, der kan noget andet, end de har kunnet historisk," siger Kristian Villumsen.

Kardinalpunkterne

Blandt kardinalpunkterne i Coloplasts strategi for vækstmarkederne er, at det lykkes at udvide forretningen i Kina og Brasilien og vende udviklingen og derefter skabe vækst i Rusland.

Regionen "øvrige markeder" stod i 2012/13 for bare 13 pct. af Coloplasts samlede omsætning, men har stor betydning for, at Coloplast når sin nye langsigtede vækstambition.

Med en omsætning i regionen i 2012/13 i størrelsesordenen 1,5 mia. kr., vil regionen, hvis ambitionen om 25 pct. vækst indfries, således kunne bidrage med omkring 3 pct.point af Coloplasts koncernmål om en omsætningfremgang på 7-10 pct. Beregningen er baseret på estimatet for 2013/14-omsætningen på godt 12,4 mia. kr. ifølge SME Direkt.

Interviewet med Kristian Villumsen blev gennemført onsdag på Coloplasts kapitalmarkedsdag.

 Coloplast-topchef tror på et permanent skifte i væksttempoet

 Coloplast fastsætter nye langsigtede mål 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også