WDH-topchef: "Der er ingen ende på det"

Nye produkter, nye opkøb, mere effektiv og flere omkostnings-besparelser. Alle elementer skal ifølge William Demants topchef Niels Jacobsen levere, før høreapparatselskabet kan fortsætte den høje vækst. Både opkøb og indtjening fortsætter dog ikke i samme høje gear i 2014.
Foto: Niels Hougaard / Jyllands-Posten
Foto: Niels Hougaard / Jyllands-Posten

Der er ikke én eller to udfordringer for William Demant i 2014, som skal løses for at sikre fortsættelsen af den høje 2013-vækst, som selskabet netop har præsenteret i forbindelse med årsregnskabet.

 Tocifret vækst i William Demant

Niels Jacobsen er ikke den slags topchef, der bruger buzz words eller store armbevægelser, og derfor peger han ikke på ét strategisk mål, der skal opfyldes.

”Jeg tror ikke på det der med, at man har nogle udfordringer, så løser man dem, og så er det hele ligesom løst. Det at drive virksomhed er en vedvarende forbedringsøvelse, hvor man hele tiden skal gøre det bedre end året før. Man skal hele tiden finde omkostningsbesparelser, hele tiden finde måder at gøre det mere effektivt, hele tiden finde måder at blive bedre til at sælge, og udvikle de rigtige produkter. Der er ingen ende på det. Man når ikke i mål på noget tidspunkt.”

Største opkøbsår

Den konstante forbedringsøvelse har virket i 2013, og den adm. direktør for William Demant hæfter sig da også ved, at det har været et godt år.

”Der har været mange elementer i, at det har været et godt år. Vi har øget indtjeningen, vi har øget pengestrømmene, og vi har haft et år, hvor vi har gennemført meget store, strategisk vigtige investeringer i nye forretninger, især inden for cochlear-implantater. Og på trods af de mange opkøb – det er et af de største opkøbsår i William Demants historie – som jo alle har en negativ indvirkning på vores lønsomhed, så har vi alligevel været i stand til at fastholde overskudsgraden og øge vores indtjening.”

Niels Jacobsen nævner altså selv netop cochlear-implantat-opkøbet, som blev foretaget i april 2013, hvor William Demant købte franske Neurelec for 428 mio. kr., som en strategisk vigtig manøvre. Men det bliver ikke en manøvre, der polstrer regnskabsbøgerne lige foreløbig.

Langsigtet bud

”Nerurelec er ikke en 2013-case. Det er en langsigtet investering, som vi skal udvikle. Den skal skabe en forretning af meget markant værdi om 2-5 år. Man kan enten købe en færdigpakke, en supergod forretning med en stor markedsandel og høj indtjening, som man betaler en masse penge for, eller man kan gøre, som vi har gjort, og betale et meget beskedent beløb og så selv udvikle, skabe og drive værdien.”

I forbindelse med dagens regnskabsoffentliggørelse løftede William Demant også sløret for, at man til foråret lancerer featuren Made for iPhone, et element, som konkurrenten GN ReSound allerede har lanceret og slår stort op.

”Det er svært at sige, hvad betydningen af Made for iPhone kommer til at blive. Men vi synes, det er vigtigt, at vi har den feature. Vi fokuserer rigtig meget på det audiologiske område, men det er også vigtigt, at der ikke er elementer, der mangler og som kan gøre, at man måtte fravælge den gode, audiologiske løsning.”

Fisker alle i den samme sø

William Demant havde en særdeles pæn indtjeningsvækst i 2013, og har faktisk haft det over en længere årrække, men 2014 ser ikke ud til at fortsætte den trend, forklarer Niels Jacobsen.

”Kigger man over de seneste fire år, så er vores indtjening per aktie steget med 14 pct. årligt – fra 13 til 23 kr. Det er et meget højt niveau. I 2014 er der nogle indbyggede ting, herunder at valutakurserne er meget imod Danmark, som gør, at vi stadigvæk tror på en fin indtjeningsvækst, men den bliver lidt lavere, end vi hidtil har set,” siger han og tilføjer:

”Jeg vil dog også sige, at når man sammenligner virksomhederne i branchen, så skal man passe på med de relative tal. Det er jo en meget lukket sø, vi alle fisker i. 5 pct. vækst for den ene virksomhed fjerner altså mindre fra søen end 5 pct. for den anden virksomhed. Man burde måske hellere tale om vækst i absolutte kroner. Det er jo klart, at 5 pct. af 10 mia. kr. er noget andet end 5 pct. af 4 mia. kr.,” siger han med slet skjult henvisning til konkurrenten GN ReSound.

Rum til at gøre det bedre

Konkurrenten har leveret et turn-around af de bedre, og der har været snak om, at selskabet begynder at bevæge sig op i samme liga som storebror William Demant. Niels Jacobsen nikker da også anerkendende til kollegerne i Ballerup. Sådan da.

”Det er jo fint, at de klarer sig bedre. Der var også masser af rum til at gøre det bedre,” siger han.

For William Demants vedkommende, så mener Niels Jacobsen, at man skal fokusere på, at selskabet leverer en høj indtjening, samtidig med at man investerer stort i bl.a. opkøb. Opkøbene fortsætter dog ikke i samme takt i 2014.

"Vi ser umiddelbart færre opkøb i 2014. Vi kigger selvfølgelig altid på de muligheder, der er, men som vi ser det lige nu, bliver det mindre i år. Derfor har vi også annonceret, at vi foretager et større aktietilbagekøb for mere end 500 mio. kr. i 2014 mod kun 100 mio. kr. i 2013," siger han og tilføjer:

”For vores vedkommende er det vigtigt at holde sig for øje, at oveni den høje indtjening og cash flow, vi leverer, så investerer vi altså omkostninger, reelle omkostninger, i den fremtidige forretning. Vi kaster store ressourcer efter opkøb af cochlear-implantater og efter distribution, og de har alle sammen en marginudvandende effekt, men de skaber forretning på den lange bane.”

 Analytiker: WDH-forventninger er konservative

 Presset på William Demant fortsætter i 2014

 Lille GN styrer hårdt mod liga med de bedste  

 WD-topchef: Plads til konsolideringer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også