GN opfylder ambitiøse mål

Med en stærk afslutning i 2013 har det danske høreapparatselskab GN Store Nord levet op til de ambitiøse mål, som selskabet satte for sig selv i 2010. Selskabet vinder fortsat markedsandele (opdateret 8:19)
Foto: GN/PR
Foto: GN/PR

"2013-målsætningerne er leveret."

Sådan indleder GN Store Nord årsregnskabsmeddelelsen fredag morgen på fondsbørsen. Med en 32 pct. omsætningsvækst og en fordobling af EBITA-marginen sammenlignet med 2010 har selskabet således indfriet egne, ambitiøse målsætninger, der blev meldt ud i 2010.

Mere nærværende så formåede høreapparatdelen, GN ReSound, at øge omsætningen i fjerde kvartal med 3,48 pct. til 1.131 mio. kr., mens EBITA blev øget med 29,72 pct. til 275 mio. kr. EBITA-marginen er således hævet fra 19,2 pct. til imponerende 24,2 pct.

Solid afslutning

GN ReSound afsluttede dermed året solidt med en organisk omsætningsvækst på 6 pct. i fjerde kvartal 2013. Dermed vandt høreapparatselskabet markedsandele i forhold til fjerde kvartal 2012. Fjerde kvartal 2013 blev dermed det 14. kvartal i træk, hvor GN ReSound vandt markedsandele.

For helåret opnåede GN ReSound en omsætning på 4.179 mio. kr., hvilket er en stigning på 7,26 pct. i forhold til 2012. EBITA stiger med 52,81 pct. til 842 mio. kr., hvilket bringer EBITA-marginen op på 20,1 pct. mod 14,1 pct. i 2012.

Væksten var ifølge selskabet bredt funderet med gode resultater i alle de primære kanaler.

Bred vækst

"GN ReSound vandt to vigtige kontrakter, hvilket understreger selskabets teknologiske førerposition. I 2013 blev GN ReSound valgt som primær leverandør til amerikanske Costco – en af USA’s største og hurtigst voksende detailkæder. Endvidere har GN ReSound, på baggrund af stærke relationer og et serviceniveau i topklasse, indgået en ny aftale med Amplifon, verdens største høreapparatsforhandler. Aftalen betyder, at GN ReSound og Amplifon vil fortsætte det tætte samarbejde i de kommende år," skriver GN i årsrapporten.

Også geografisk var væksten godt spredt ud, lyder det fra GN. I Nordamerika udgjorde den organiske vækst 12 pct. Baseret på ReSound Verso, styrkede partnerskaber med strategiske kunder og øget brug af finansielle ordninger med udvalgte forhandlere vandt både ReSound-brandet i USA og Beltone-netværket markedsandele.

På det europæiske marked udgjorde den organiske omsætningsvækst 8 pct. drevet af gode resultater på regionens største markeder, herunder tocifrede vækstrater i både Frankrig og Tyskland. Den organiske omsætningsvækst for "Resten af verden" endte på 8 pct. Japan bidrog mest til væksten i Resten af verden, men der blev også opnået tocifret omsætningsvækst i flere andre lande, herunder på distributørmarkederne.

Nye mål

Af GN ReSounds samlede omsætning i 2013 kom 46 pct. fra Nordamerika, 31 pct. fra Europa og de resterende 23 pct. fra Resten af verden.

“Fjerde kvartal afslutter spændende rejse mod opnåelsen af vores ambitiøse mål for 2013. Det første år af vores strategiperiode 2014-2016 vil fokusere på at få maksimalt udbytte af vores teknologi gennem lanceringen af ReSound LiNX og Beltone First. Feedback bekræfter, at det i dén grad er fantastiske høreapparater," udtaler Lars Viksmoen, CEO for GN ReSound.

I 2014 forventer selskabet en organisk vækst på mere end 6 pct. og et EBITA på mere end 875 mio. kr., mens man også har sat mål for væksten frem til og med 2016.

For ReSound sættes en målsætning om et årligt gennemsnit på mere end tre procentpoint over markedsvæksten fra 2014 til 2016 og en EBITA-margin "på linje med de førende konkurrenter".

 GN-optakt: Vækstkanonen vil fortsætte 

 Lavt høreapparatsalg i USA i december

 Her er analytikernes dom over GN's strategiplan

 GN øger og opjusterer

 GN's nye mål: Skal løfte sig op til de bedste 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også