Coloplast skruer op for forventningerne

Omsætnings-forventningerne får et nøk opad hos det danske medicoselskab, efter at årets første kvartal har leveret imponerende vækstrater. Samtidig ser selskabets problembarn ud til at have forvandlet sig til et dydsmønster.
Foto: Coloplast/PR
Foto: Coloplast/PR

En overskudsgrad på 33 pct., en organisk vækst på 11 pct. og en stigning i omsætning i danske kroner på 7 pct. er blot nogle af de tal, der pryder Coloplasts nyaflagte førstekvartalsregnskab. Dermed er den danske medicokoncern, der udvikler og producerer blandt andet stomiposer, så godt på vej mod at indfri forventningerne til helåret, at selskabet har valgt at opjustere forventningerne.

Med baggrund i det stærke første kvartal og generelt positivt momentum i forretningen forventer Coloplast  nu årets organiske vækst til at lande på omkring 8 pct. mod tidligere forventede omkring 7 pct. Væksten i danske kroner opjusteres samtidigt til omkring 6 pct. fra tidligere omkring 5 pct. Forventningerne til den ambitiøse overskudsgrad på 33 pct. har koncernen ikke valgt at ændre på.

I sidste regnskabsår endte overskudsgraden på 31,6 pct., og Coloplasts administrerende direktør, Lars Rasmussen, har siden han tiltrådte i 2008 stået i spidsen for en kraftig forbedring af lønsomheden. Overskudsgraden var, da han overtog roret, på bare 12 pct., men har nu nået et niveau, hvor det fremadrettet bliver sværere at skabe forbedringer.

”Jeg er meget tilfreds med resultaterne for årets første kvartal. Væksten var bedre end forventet på alle forretningsområder, og vi kan præsentere et samlet resultat, som betyder, at vi kan opjustere omsætningsforventningerne for året,” siger administrerende direktør Lars Rasmussen i en regnskabsmeddelelse.

Omsætningen i danske kroner voksede til 3,0 mia. kr. i kvartalet, mens driftsresultatet voksede med 13 pct. til 1,01 mia. kr. Periodens resultat før skat steg med 25 pct. til 1,04 mia. kr.

Sårpleje med vokseværk

Den organiske salgsudvikling i forretningsområderne var henholdsvis 10 pct. i Stomi, 10 pct. i Kontinens, 11 pct. i Urologi og 17 pct. for Hud- og Sårpleje. Hud- og Sårpleje er ellers et område, der gennem flere år har ligget som en klods om benet på forretningen, og som først for nylig blev vendt til at levere en positiv vækst. Den organiske vækst i hud- og sårplejen blev drevet af salget af Biatain skumbandager, kontraktproduktionen af Compeed og lageropbygning hos en større distributør.

”Tocifrede vækstrater på alle forretningsområder betyder, at vi i år kan investere mere i salgsfremmende initiativer, end vi havde forventet og samtidig levere den forbedring af indtjeningen som vi lovede ved årets begyndelse,” siger direktøren med henvisning til, at salgsfremmende vækstinvesteringer forventes at udgøre 200-250 mio. kr. mod tidligere forventede 150-200 mio. kr.

I oktober 2013 indgik Coloplast en samarbejdsaftale med den amerikanske medicovirksomhed Devon Medical International, der skal sørge for, at Coloplast kan kæmpe sig ind på den nye del af sårplejemarkedet.  Det drejer sig om det såkaldte NPWT-marked, der omfatter undertryksteknologier til sårbehandling - et marked, der er vurderet til at være 10 mia. kr. værd.

 De små afvigelser kommer under lup i Coloplast 

 Solid organisk vækst til Stryker i 2013

 Coloplast: CEO og CFO tildeles optioner for millioner

 Bank: Coloplast-kurs giver ingen plads til skuffelser 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også