Coloplast træder ind på ærkerivals territorium

Med en splinterny samarbejdsaftale bevæger Coloplast sig for første gang ind på en milliardniche af sårplejemarkedet, som hovedkonkurrenten Smith & Nephew i de seneste år investeret massivt i.
Foto: Niels Hougaard / Jyllands-Posten
Foto: Niels Hougaard / Jyllands-Posten

Coloplast følger nu sin hovedkonkurrent Smith & Nephew og skyder aktiviteter i gang, som skal sætte gang i forretningen med sårpleje. Det drejer sig om en gren af sårplejemarkedet, som Smith & Nephew over de seneste år har brugt massevis af opkøbskroner og ressourcer på for at skabe vækst.

En samarbejdsaftale med den amerikanske medtechvirksomhed Devon Medical International skal sørge for, at Coloplast kan kæmpe sig ind på den nye del af sårplejemarkedet. Det drejer sig om NPWT-markedet, der omfatter undertryksteknologier til sårbehandling - et marked, der er vurderet til at være 10 mia. kr. værd.

"Vi kender det godt, fordi vi har kigget på markedet, men vi har aldrig konkurreret i det. Derfor begynder vi i 2014 at lancere ind i markedet og sætte det hold, vi mener, der skal til," siger Lars Rasmussen i et interview med MedWatch.

Aftalen giver Coloplast eksklusivitet til Devons allerede godkendte produktportefølje inden for undertryksteknologier til sårbehandling på – blandt andet – markeder som EU, Brasilien og Kina.

Rival i overhalingsbanen

I maj 2012 købte Smith & Nephew Kalypto Medical, der specialiserer sig inden for netop undertryksteknologier til sårbehandling. Og i november 2012 havde Smith & Nephew den store tegnebog fremme for at købe selskabet Healthpoint Biotherapeutics for 4,5 mia. kr, som også specialiserer sig i markedet for Advanced Wound Management, dog med fokus på biologisk aktive sårbandager mod kroniske sår. Med købene har Smith & Nephew styrket sin position inden for Advanced Wound Management og i forvejen langt bredere produktpalet i forhold til Coloplasts sårplejeforretning.

Og det går godt for Coloplasts konkurrent på netop det område. Divisionen Advanced Wound Management voksede med 12 pct. til 331 mio. dollar i tredje kvartal, som blev offentliggjort i dag, mod 254 mio. dollar i samme kvartal 2012.

Er det et forsøg på at komme ind på Smith & Newphew territorium og ind på et nyt lukrativt marked inden for sårpleje?

"Ja, du kan sige, at sårplejedivisionen har været igennem en rekonstruktion, hvor vi har forbedret indtjeningsgraden ret meget, og hvor vi som konsekvens af det har haft svært ved at drive væksten op. Så har vi i løbet af det år, som vi netop har afsluttet, også fået væksten op på et fornuftigt niveau," siger Lars Rasmussen og uddyber:

"Det her initiativ med Devon er en naturlig udvidelse af den portefølje, vi har, som gør, at vi kan konkurrere i et større marked, og vi bliver mere konkurrencedygtige i forhold til andre selskaber i forhold til de kunder, som vi alle sammen forsøger at betjene."

Turn-around i plaget sår-division

Coloplast, som aflagde årsregnskab for 2012/2013 i dag, viste, at sårplejeforretningen i koncernen er vokset med 5 pct. Sårplejeforretningen har dog i lang tid været selskabets problembarn, som ikke ville levere vækst til virksomheden. Sidste regnskabsår, for 2011/2012, var væksten i sårplejeforretningen negativ med 1 pct.

Lars Rasmussen vil ikke oplyse de økonomiske betingelser i aftalen, ej heller hvor stor en bid af det 10 mia. kr. store marked, han håber på at tage.

”Det kan godt være, at vi på et tidspunkt siger noget om vores ambitioner, men lige nu er vores ambition at komme ind og være en del af markedet," siger han.

 Coloplast satser på endnu højere overskudsgrad 

 Smith & Nephews sårpleje-division vokser

MedWatch præsenterer fredag den 15. november Medwatch  Brancheanalysen 2013 på et morgenmøde i København. Du kan læse mere og tilmelde dig her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også