Ambu-chef vil øge forretningen med lynhast

De samme imponerende vækstrater, som Ambu har præsenteret de sidste fem år, skal også gøre sig gældende fremadrettet. Adm. direktør Lars Marcher er i fuld gang med at forme fremtiden for virksomheden.

Endnu engang byder regnskabet fra medicovirksomheden Ambu på høje vækstrater. En omsætningsvækst på 44 pct. i forhold til året før kommer i kølvandet på de tre opkøb, som selskabet over det seneste år har gennemført.

Men vækstraterne stopper langt fra her. Fremadrettet skal Ambu også imponere aktionærerne. Hvis Ambus forventninger indfries til helåret, hvor der ventes en omsætning på 1,4 mia. kr., er virksomhedens salg over seneste fem år vokset med 79 pct. På fem år er antallet af medarbejdere i udviklingsafdelingen også næsten fordoblet.

Hvordan ser Ambu ud, når der er gået fem år mere?

"Der er tre ting, jeg gerne vil hæfte mig ved i den strategi, vi er færdige med. Den ene er, at vi er markant større end vi var, da vi startede, og tjener markant flere penge. Vi har et cashflow, der er fire fem gange bedre, end da vi startede. Vigtigst er, at vores salgs- og operationelle platform er skruet bedre sammen. Og så har vi nogle produkter, der kan være med til at skubbe Ambu rigtig i gang. Så jeg er meget fortrøstningsfuld i forhold til, hvordan vi angriber tingene fremadrettet. Vores intension er, at vi skal fortsætte den positive trend," siger Lars Marcher, adm. direktør i Ambu. 

I lige så høje vækstrater?

"Absolut. Ambus fremadrettede fokus er helt klart vækst, fordi vi nu har en så stærk platform, som vi har arbejdet hårdt på at få på plads de sidste mange år. Vi har lavet tre akkvisitioner inden for de sidste års tid, vi har lanceret en masse spændende produkter, og vi begynder nu at få en masse stordriftsfordele."

Ambus producerer medicinsk udstyr, blandt andet inden for overvågning, diagnostik, narkose og til brug ved nødssituationer. Læs om det netop offentliggjorte tredjekvartalsregnskab her: Ambu fastholder forventninger

Fokus på profitabel vækst

De tre virksomheder, som Ambu har købt, er Kings Systems, Unilect og First Water Healthcote. Virksomheden har haft et travlt kvartal med at fortsætte integrationen af de tre opkøb, så der fremadrettet kan komme mest ud af forretningen.

Hvordan sikrer Ambu at tøjle væksten fremadrettet, så den ikke løber løbsk?  

”Hvis du kigger på den måde, vi styrer virksomheden på, så kan du se, at vores omkostningsniveau er faldet fra 40 pct. til 38 pct. Det vil sige, at Ambu er stærk til at kontrollere og styre omkostningsniveauet  driftmæssigt og sikre, at vi bruger pengene fornuftigt. Den vækst, jeg taler om, er profitabel vækst, som er med til at skabe markant værdi til aktionærer.”

EBITDA-marginen skal op på det samme niveau, som Ambu tidligere bevist over for aktionærerne kunne lade sig gøre. Det drejer sig om 20-21 pct., hvor EBITDA-marginen i øjeblikket ligger på 16 pct.

”Vi opdaterer vores strategi i forbindelse med årsregnskabet i oktober/november. Der vil komme en ny guidance på både omsætning, indtjening osv. Der er ingen tvivl om, at vores mål er at fortsætte med at øge afkastet på vores investerede kapital, og EBITDA-marginen skal naturligvis op på traditionelle niveauer. Det er vi overbevist om, at den kommer.”

Ifølge Lars Marcher vil synergierne og stordriftsfordele sikre, at Ambu arbejder sig sikkert gennem den overgangsfase, som opkøbene har placeret den danske medicovirksomhed i. 

Kontrakt med 1000 hospitaler

Ambu har indgået en udvidet kontrakt med Healthtrust Purchasing Group med en potentiel omsætning på 63 mio. dollars over tre år. Men indkørslen af kontrakten indebærer også en lavere bruttomargin for virksomheden i denne omgang.

”Kontrakten betyder, at vi er eksklusive leverandører til mere end 1000 hospitaler i USA, hvilket er ganske unikt. Det påvirker negativt, fordi der tidligere var en kontrakt, som ikke var eksklusiv. For at vinde den har vi været nødsaget til at sænke vores priser en smule,” siger Lars Marcher.

Hvis I sænker priserne, kommer det så ikke til at gå ud over overskudsgraden?

"Nej, for når vi har så stor en kontrakt, kan vi bedre strømline produktionen, og man behøver ikke at have så meget salgstid, fordi kontrakterne er fastlåste. Det betyder alt andet lige, at vores salgsorganisation kan fokusere mere på andre hospitaler end lige netop dem. Vi forventer også, at der kommer masse nye produkter ind på kontrakten, som ikke er med i den her omsætning."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også