Coloplast-direktør: Henter triple-effekt fra vækstlande

Refusion er et nøgleord, når Coloplast skal træffe beslutning om satsninger i vækstlande - men Kina er en undtagelse.
Foto: Coloplast/PR
Foto: Coloplast/PR
Af Ritzau Finans

Emnet "Ny verden - Gammel Verden" på Danicas investorkonference i Tivoli Congress Center fredag passede perfekt til en af arrangementets hovedtalere, Coloplasts administrerende direktør, Lars Rasmussen.

Coloplast er i forvejen markedsledende på flere af de nye markeder rundt omkring i verden, men endnu er vækstmarkederne alligevel en lille del af selskabets samlede omsætning. Men det bliver der ændret på med den demografiske udvikling over alt i verden, hvor befolkningerne bliver ældre og ældre og dermed får mere og mere brug for Coloplasts produkter.

Samtidig betyder selskabets tunge fokus på investeringer i de nye lande, at Coloplast vil kunne presse ekstra meget ud af udviklingen.

"Mange udviklingslande har endnu ikke så meget adgang til sundhed. Den vigtigste opgave i de lande, hvor det er tilfældet, er at investere i uddannelse, og på den måde kan det give os en næsten triple effekt. Folk bliver ældre, velstanden stiger, så flere får adgang til sundhed, og vi investerer i sundhed, så der bliver også flere og flere, der forstår det at benytte det," siger Lars Rasmussen til Ritzau Finans i forbindelse med konferencen.

Med omkring 150 lande i kategorien nye markeder er det umiddelbart svært at se, hvor man skal kigge hen, hvis man som Coloplast har en produktportefølje, der kan være relevant over det meste af verden. Derfor arbejdes der hårdt på at analysere og udvælge de rigtige steder at smide sine investeringskroner.

"Man kigger blandt andet på sundhedssystemet. Tillader det den enkelte bruger at få refusion (offentlig støtte, red.) I lande som for eksempel Kina er refusionen ikke så god, men til gengæld er der rigtig mange mennesker, hvilket giver nogle andre muligheder. På den måde snævrer man sig ind," siger Lars Rasmussen.

Refusion et nøgleord

Refusion er ellers et nøgleord for Coloplast på de nye markeder, hvor der ofte ikke er velstand til dyre sundhedsydelser. Her stikker Kina ud som et eksempel på en anden type marked.

"Refusionen er næsten ikke tilstede i Kina, men det er et velstruktureret marked, og der er mange mennesker, så man kan godt skabe et marked der, men der er ikke mange lande, hvor man kan det uden refusion," siger Coloplast-direktøren.

Han peger selv på Brasilien, Rusland, Kina, Mellemøsten og Nordafrika som de mest interessante vækstmarkeder for Coloplast.

Coloplast udfordres af svensker 

Coloplast-chef: Vi leverer varen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også