Philips Healthcare ekspansionslysten i Danmark

Philips Healthcare oplever høj vækst og kaprer markedsandele på området for medicinsk udstyr i Danmark. Virksomheden kigger på flere danske firmaer. Det siger den nordiske topchef for Philips Healthcare, Karen Lykke Sørensen, i et interview med MedWatch.

Samtidig med, at den internationale Philips-koncern i den netop offentliggjorte fjerde kvartals rapport beretter om øget fokus på healthcare og stærk ordreindgang i Europa, kan den nyudnævnte nordiske topchef for healthcare-forretningen, Karen Lykke Sørensen, berette om høj vækst og ekstraordinær fokus på Norden. Ikke mindst på Danmark.

Karen Sørensen, der har stor erfaring fra life science sektoren, er blevet ny adm. direktør for Philips Healthcare fra januar 2013. Karen Lykke Sørensen efterfølger Graham Tranter, som er forfremmet til Head of Business Finance i Philips’ globale markedsteam. Hun blev ansat hos Philips i 2012 som CEO for Philips i Norden, og er altså nu yderligere ansvarlig for Philips Healthcare i Norden.

Ny dansk direktør for Philips Healthcare i Norden 

MedWatch har interviewet Karen Sørensen i det danske hovedkvarter i København – og hun har store forventninger til Danmark. Forleden kunne MedWatch fortælle, hvordan Philips og Region Syddanmark nu åbner et udviklings- og designkontor i Forskerparken i Odense, hvor de vil ”undersøge og udvikle fælles, innovative løsninger til fremtidens hospitaler i regionen”.

Region i strategisk alliance med Philips 

Hvordan er det gået med Philips Healthcare i Danmark og Norden i 2012?

"Vi har ændret strategi og fokus lidt, herunder hvordan vi organiserer os mod vores kunder, og i 2012 har vi på nordisk plan haft et fantastisk år. Vi er vokset 15 procent, og vi vokser endda en lille smule mere i Danmark. Så vi er meget tilfredse."

Hvad skyldes fremgangen i Danmark?

" I Philips er innovation helt afgørende, og jeg tror, det hænger sammen med vores fokus på at få løst de overordnede problemstillinger; finde ud af, hvordan vi øger effektiviteten på sygehusene, der er vores største kunde – også i forhold til personale og patienter. Jeg tror, det er den lidt mere holistiske indstilling, der gør, at vi kan se, at vi vinder markedsandele på det danske marked."

Danmark får større betydning

I de nordiske lande udgør omsætningen inden for healtcare 170 mio. euro, hvoraf de 44 mio. euro kommer fra Danmark.  Sverige er det største marked, men med de meget store forventninger fra staten i de kommende år, forventer direktøren, at Danmark kommer til at betyde meget mere for Philips i fremtiden.

"Vi er specielt tilfredse med, hvordan vi kører i Danmark for øjeblikket. Vi er baseret på innovation og skal også globalt finde de steder, hvor vi mener, at der kommer til at ske noget på innovationsområdet de kommende år. Og der har vi også i Philips globalt fået fokus på Danmark. Samarbejdet med Region Syddanmark er en indikator på, at vi går tættere ind i samarbejdet med kunderne, også i Danmark," siger hun.

Alle parametre forbedres

Karen Lykke Sørensen tilføjer, at sundhedsvæsenet kun kan opnå dets mål, hvis de både ser på de nye tekniske løsninger og på den måde, som man arbejder på ude på hospitalerne. Og det er spændende for koncernen:

"Skal vi i Philips fortsætte med at være ledende inden for health care, skal vi være der, hvor der er de højeste krav i verden i forhold til kvalitet, effektivitet og fokus på patienter. Det er bl.a. Danmark, hvor der også er en ambition om at højne det niveau på alle forskellige parametre. Og det vil gerne være med til. Vi kan brug for de erfaringer andre steder, hvis vi er med til at løse de grundlæggende udfordringer for det danske sygehusvæsen.

Der sker noget deroppe

Også internationalt forstår man således, at der sker noget ekstremt spændende i de skandinaviske lande, herunder bygningen af et af verdens største og mest innovative sygehuse i Sverige, Nya Karolinska og række nye danske sygehuse. Og derfor vil Skandinavien også være meget interessant for os i Philips de kommende år."

Det betyder også, tilføjer hun, at virksomheden har mulighed for at bygge et fundament i Norden med et stærkt team og få nogle investeringer herop, også i forhold til virksomhedsopkøb.

Kigger på firmaer

"Vi har de allerseneste år gennemført to opkøb i Danmark, Dameca og indirekte Spiropharma A/S via Philips køb af amerikanske Respironics. I Sverige har vi købt Sectra´s MicroDose Mammography solution.

Det letteste og mest interessante for os at købe op er virksomheder, der ligger tæt på af de forretningsområder, vi er på, hvor vi kan se en synergieffekt. Og så er det optimalt virksomheder, der har instrumenter og løsninger, der er godkendt internationalt, typisk EMEA og FDA, og har vist, at de er i stand til at eksportere deres produkter med succes internationalt. Dameca opfylder næsten alle de krav."

Er der flere ”Dameca´er” herhjemme?

"Hvis der er det, kunne vi godt være interesseret. Vi har nogle virksomheder, som vi kigger lidt på, som kunne være interessante. Men det kan også være medicovirksomheder, hvor der er et stort potentiale i at få dem yderligere internationaliseret via vores salgs- og distributionsnetværk."

Er en typisk dansk mellemstor virksomhed stor nok til at gå ude i verden alene , herunder til BRIK-landene?

"Når man kommer ud internationalt, så er en del af de virksomheder, man er oppe imod, større virksomheder som os. Vi kommer med en række produkter, og derfor kan det være vanskeligt, hvis man kommer med ét produkt eller én service, der er en lille del af kundens totale behov. Og det kan måske også være vanskeligt at få et samarbejde med de stærkeste distributører."

Hvordan forholder i jer til investeringer eller samarbejde med start-ups?

"Både nationalt og internationalt kommer vi i vores samarbejder, bl.a. med Region Syddanmark, til at være i nogle konstellationer, hvor vi også regner med, at der er mindre virksomheder med. Her kan vi også samarbejde og få et innovationsindspark, men det er sjældent, at vi går sammen med den mindre virksomhed. Men vi vil gerne arbejde sammen med dem i den konstellation."

I står vel ikke umiddelbart forrest i køen, når der skal købes medicinsk udstyr til hospitalerne, alene på grund af samarbejdet med eksempelvis Region Syddanmark?

"Vores memorandum of understanding med Region Syddanmark udforsker fordelene ved åben innovation og samarbejde om at finde løsninger. Og når det kommer til tilbudsgivningen, følger vi processen i forbindelse med officielle tjenesteydelser.

"Men det er klart, at hvis vi over for vores kunder positioner os som en strategisk partner, der kan være med til at løse både tekniske problemer og andre problemstillinger i dagligdagen, så sætter vi os i en stærkt position, når der engang kommer kravs-specifikationer. Vi vil være sikre på, at vi er på forkant med, hvad vores kunder kommer til at kræve de næste tre-fire år."

Medicobranchen har været inde på, at det offentlige ikke tænker innovation nok ind i udbud?

"Nej, men hvis man skal optimere den proces, der er i forhold til udbudskrav, må vi som industri komme med solidt indspil om, hvile parametre, der skal ind i udbuddene ud over den prismæssige del.

Det er let for begge parter at sige, at der kun er fokus på pris, men man må arbejde sammen om at se, hvad det er for parametre, som udover pris, betyder, at vores kunde på længere sigt får det rigtige resultat. Men det er ekstremt komplekse løsninger, og det er svært at få det ordentlig specificeret i en juridisk korrekt udbudsproces. Men det nytter ikke, at vi jamrer, vi må komme med solidt indspil."

Medico redder Philips' bundlinje 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også