42 millioner skal hele diabetessår

Rettelse: MedWatch skrev tidligere, at Novo Seeds er hovedaktionær i Reapplix. Dette er dog ikke korrekt, selskabet er lead investor i den omtalte finansieringsrunde. Hovedaktionær er Seed Capital.
Det danske selskab Reapplix, der udvikler særlige plastre til fodsår hos diabetikere, har fået 42 mio. kr. i venturekapital til kliniske studier, som skal bevise produktets værd. Det skriver Børsen.
Svært helende fodsår er ofte et problem for diabetikere og kan ende i amputationer, hvis de ikke heler. Problemet vurderes herhjemme til at koste samfundet 800 mio. kr. - hvoraf halvdelen går til hjemmepleje - i følge en rapport fra Sundhedsstyrelsen.
"Jeg har lavet diabetesforskning i 20 år, og det her er det første inden for sårbehandling, som er interessant. Det kan godt være, det kun er 50 pct. af patienterne, der heler, men det er ret godt i forhold til tidligere," siger Lise Tarnow, professor og overlæge på Steno Diabetes Center, der har medvirket i de hidtidige kliniske forsøg med plastret.
Ser mod vest
Selvom potentialet er ganske fint herhjemme og i udlandet, så er det dog i USA, at produktet for alvor kan slå igennem og tjene sig selv hjem mangedobbelt. Det vurderer Søren Møller, der er investeringsdirektør i Novo Seeds, som er lead investor i finansieringsrunden og har en ejerandel på 20 pct. Hovedaktionær er Seed Capital med 40 pct. af aktierne, mens Vækstfonden ejer 20 pct.
Bag virksomheden står Niels Erik Holm, adm. direktør, og Rasmus Lundquist, der stiftede selskabet i 2008. Og direktøren har ikke overraskende store forhåbninger til sit eget produkt.
"Der er ikke mange, der har lavet kliniske afprøvninger inden for fodsår og er lykkedes med det. Vi er meget optimistiske og tror helt sikkert, at det her kommer hele vejen", siger Niels Erik Holm til Børsen.
Skal afhændes
Han påpeger, at selvom plasteret kun skulle have en lille effekt, vil der fortsat være et markedspotentiale for det. Planen med Reapplix er at bevise plasterets effekt i et endnu større klinisk studie, end de to der hidtil er lavet, for derefter at sælge det til en af de store sårbehandlingsvirksomheder som Johnson & Johnson eller Smith & Nephew.
Danske Coloplast laver i øjeblikket skumbandager til behandling af diabetessår, men de er ifølge Lise Tarnow langt fra så effektive, som plasteret kan vise sig at være.
Analytiker: Her er Novos tunge våben