WDM-dir: Nydeligt regnskab

Selvom investorerne er yderst skuffede, er William Demants adm. direktør selv godt tilfreds.
Foto: Nils Jacobsen, CEO, William Demant - PR
Foto: Nils Jacobsen, CEO, William Demant - PR
Ritzau Finans (Redigeret af Kresten Morten Munksgaard)

Aktionærerne er langt fra tilfredse med regnskabet for første halvår for William Demant Holding og sender WDH-aktien ned med 7,0 pct. til kurs 518 kr. torsdag. Administrerende direktør Niels Jacobsen kan dog ikke se problemet, og mener, at selskabet er kommet med et pænt regnskab.

- Vi synes faktisk, det er et overordentligt nydeligt regnskab. Vi lever op til forventningerne. Vi kan se, at markedet har udviklet sig lidt dårligere end ventet i kombinationen af pris- og stykvækst, men på den anden side har vi fået lidt fra valutakursudviklingen. Den medvind kommer dog først senere på grund af vores hedging-politik, siger Niels Jacobsen til Ritzau Finans.

Driftsresultat, EBIT, endte på 864 mio. kr. mod ventet 937 mio. kr. ifølge SME Direkt og 806 mio. kr. i første halvår 2011. Det blev skabt på baggrund af en omsætning på 4258 mio. kr. mod ventet 4283 mio. kr. og 3900 mio. kr. i første halvdel af 2011. Dermed opnåede William Demant en driftsmargin på 20,3 pct. mod ventet ifølge SME Direkt 21,9 pct. Marginen var presset af faldende salgspriser og ekstraordinære omkostninger.

Priser under pres

Det var specielt de gennemsnitlige salgspriser, der blev presset ned med 6 pct., som skuffede. Men ifølge Niels Jacobsen er det ikke, fordi koncernen har sat prisen ned med mere end konkurrenterne.

- Jeg tror bestemt ikke, vi har været mere aggressive på priserne end vores konkurrenter. Det prisfald, vi taler om, blev realiseret i andet halvår, så vores gennemsnitlige salgspriser har stabiliseret sig i forbindelse med introduktionen af Oticon Intiga, siger Niels Jacobsen til Ritzau Finans og fortsætter:

- Det andet element, som er naturligt når man er størst, og har ligget i den del af markedet, hvor gennemsnitsprisen er markant højere, er, at når vi vinder markedsdele, er der ikke mange at vinde i segmenter med højere gennemsnitspriser, end dem vi har i forvejen. Så vi vinder markedsandele i segmenter, hvor gennemsnitspriserne er lavere.

Intiga velmodtaget

WDH høreapparatsserie Intiga, der blev præsenteret i foråret, er blevet taget rigtigt godt imod i markedet. Succesen har været så stor, at den har bremset de ellers faldende gennemsnitspriser.

”Det er svært at gætte på, hvordan et produkt bliver modtaget i markedet. Vi sælger hele porteføljer, så det er altid en balance, hvor stor en del det nye produkt tager. Men vi har selvfølgelig en forventning om, hvor meget et nyt produkt skal bidrage til den samlede vækst, og her synes vi, det er gået fint for Intiga,” siger Niels Jacobsen.

Stykvæksten var på 9 pct. i første halvår for WDH.

”Det er vi bestemt godt tilfredse med i et marked, der kun er vokset 3-4 pct.,! siger direktøren.

Under Intiga har WDH lanceret "Intiga i", der er så lille, at det kan placeres dybt i øregangen og på den måde er usynligt for andre. Det er et stærkt salgspunkt, og apparatet er da også blevet modtaget godt.

”De meget små apparater, som "Intiga i", er et lille segment i markedet, og er ikke så stærkt på volumen. Men det er blevet modtaget overordentligt godt, og på linje med hvad vi kunne forvente,” siger Niels Jacobsen.

William Demant-aktien falder torsdag middag med cirka 7 pct.

 Sydbank: Willam Demant uventet hårdt presset på salgspriser

 William Demant skuffer efter globalt pres 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også