Coloplast-direktør: Vi har et problem på omkostningssiden

Stigende energipriser, løninflation i Ungarn, fragtpriser på himmelflugt og råvarepriser, der fortsat stiger, påvirker medicoselskabet Coloplast negativt. Direktør for global produktion erkender, at selskabet burde have dækket sig bedre ind.
Allan Rasmussen, koncerndirektør med ansvar for Coloplasts globale produktion. | Foto: Mik Eskestad/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Allan Rasmussen, koncerndirektør med ansvar for Coloplasts globale produktion. | Foto: Mik Eskestad/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Sjældent om nogensinde før har inputpriserne stukket så voldsomt af som nu hos medicoselskabet Coloplast, hvor modvinden på energi ventes at koste omtrent 1 procentpoint på Coloplasts vækst for 2022/23.

Det skriver dagbladet Børsen.

Således er energipriserne flerdoblet fra tidligere års niveau, lønstigningstakten mere end fordoblet i selskabets fabrikker i Ungarn, fragtpriserne tredoblet, og råvarepriserne gennemsnitlig oppe med 7 pct. i det seneste år.

Alt sammen får koncerndirektør med ansvar for Coloplasts globale produktion, Allan Rasmussen, til overfor avisen at erkende, at han og selskabet burde have dækket sig bedre ind.

“I tilbageblik burde vi nok have afdækket mere for et års tid siden. Det ville have været en god idé, men jeg kunne ikke rigtigt se fornuft i priser omkring 400 euro pr. MWh. Jeg synes, at det var en så ekstrem pris, og det viser jo, at det er vanskeligt at forudsige. Jeg har ikke været særlig god til at forudsige prisen indtil videre,” siger Allan Rasmussen til Børsen.

Omtrent 70 pct. af forbruget er prismæssigt afdækket resten af 2022, men for 2023 mangler selskabet at fastlåse prisen. Coloplast har igangsat 100 projekter for at afbøde de forskellige forstyrrelser i forsyningskæderne i det seneste år, men ifølge koncerndirektøren behøver man samlet set alligevel ikke en ph.d. i matematik for at kunne se, at Coloplast har et problem på omkostningssiden, siger han til Børsen.

Coloplast vil tage kvantespring i kernemarkeder med højteknologiske produkter

Coloplast-direktør: Nye opkøb sandsynligvis teknologi- og produktorienteret

Coloplast-topchef: Klar med tiltag i vanskeligt forretningsmiljø

Coloplast gør fremskridt med 2025-strategi – Kina og makro udfordrer fortsat

Lav vækst i Kina er en sten i skoen på Coloplast 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også