Coloplast-direktør: Nye opkøb sandsynligvis teknologi- og produktorienteret

Atos Medical, der producerer produkter til mennesker med laryngektomier og tracheostomier, ventes fuldt integreret i det danske medicoselskab i løbet af et par år.
Foto: Coloplast / PR
Foto: Coloplast / PR
AF MARKETWIRE

Integrationen af Coloplasts nyeste division Atos Medical forløber planmæssigt, lyder meldingen fra topchef Kristian Villumsen til MarketWire. Han holder samtidig udkig efter nye, men mindre, opkøb - sandsynligvis teknologi- eller produktorienteret.

Atos Medical, der producerer produkter til mennesker med laryngektomier og tracheostomier, ventes fuldt integreret i det danske medicoselskab i løbet af et par år.

”Det vigtigste i hele den historie er, at vi har fået bekræftet det strategiske rationale. Det er en rigtig fin forretning, fine produkter og fine positioner og en model, der på mange måder kører, som Coloplast også gør,” forklarer topchefen.

”Der er i modsætning til Coloplast ikke ret mange konkurrenter i Atos’ kernekategori. Atos Medical har 80 pct. markedsandel, så der er selskabet næsten lig med markedet. Opgaven her handler om at udvide markedet og skabe adgang til produkterne i nye markeder og sørge for, at de folk, der kommer på de produkter, kan finde ud af at bruge dem,” fortsætter han.

Der er tale om en stor del ”white space” på markederne - altså uudviklede markeder. I Nordeuropa har Coloplast en markedspenetration på næsten 100 pct., mens den i Sydeuropa er omtrent det halve, 40 pct. i USA og 15 pct. i resten af verden.

For at penetrere markedet vil Coloplast blandt andet tale med sundhedsmyndigheder i forskellige lande for at etablere refusion af produkterne.

”Det handler om, at du skal etablere adgang for refusion, så myndighederne skal anerkende, at den her form for sygdom kan og skal behandles. Vi skal få lov til at registrere produkterne, og myndighederne eller private forsikringsselskaber skal sige, at ”det vil vi gerne betale for”,” siger Kristian Villumsen og tilføjer, at arbejde med klinikere og patientorganisationer også er en del af markedspenetrationen.

Der er dog stor forskel - både nationalt og lokalt - på, hvordan man effektivt penetrerer markederne, tilføjer topchefen.

Næste opkøb teknologi- eller produkorienteret

Kristian Villumsen er ikke afvisende for nye opkøb efter Atos Medical, og et eventuelt opkøb vil sandsynligvis være produkt- eller teknologiorienteret.

”Du skal forvente, at hvis vi laver noget, vil det være mest sandsynligt, at det er produkt- og teknologiorienteret. At vi vil købe produkt eller teknologi ind i selskabet. Det mest oplagte er i vores urologiforretning, men man kan sagtens forestille sig sårpleje og den kroniske forretning,” forklarer han.

Coloplast har i øjeblikket udviklingen af sit digitale produkt Heylo til pilotundersøgelser i Storbritannien og Tyskland. Produktet er udviklet til stomipatienter for løbende at give dem opdateringer om eventuelle lækager.

Målet er at udvide teknologien til brug i andre forretningsområder end stomi.

”Der skal du helt sikkert regne med, at når vi laver den investering, er det ikke kun, fordi vi synes, at det er spændende at lave for de mennesker, der har stomi - så er det, fordi den teknologi er relevant for andre sygdomsområder.”

Moderna og Pfizer/Biontech får godkendt boostervacciner af FDA

Coloplast-topchef: Klar med tiltag i vanskeligt forretningsmiljø

Patienters paraplyorganisation kan miste bevilling fra 2023

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også