Medie: Zealand-partner har fejlvurderet markedet

Sanofis lancering af et kombinationspræparat mod diabetes, som Zealand Pharma har udviklet én af komponenterne til, går ikke som planlagt. Medicinalkoncernens diabeteschef indrømmer over for Børsen, at man har fejlvurderet markedet.
Foto: /Ritzau Scanpix/AP/Jacques Brinon
Foto: /Ritzau Scanpix/AP/Jacques Brinon

Lanceringen af kombinationsmidlet Soliqua til behandling af diabetes er ikke gået, som den den franske medicinalkoncern Sanofi havde håbet. Og det skyldes mest af alt, at koncernens vurdering af situationen har været forkert.

Det siger Stefan Olrich, global chef for diabetesområdet i Sanofi, til Børsen.

"Vi ventede et hurtigere optag. Vi har undervurderet, at det tager noget tid at ændre lægernes behandlingspraksis," siger diabeteschefen til avisen.

Sanofi har egentlig opnået god dækning af midlet i de amerikanske sundhedsprogrammer, men receptudskrivningerne og dermed salget af produktet følger ikke med. Det har medført skuffende kommercielle resultater, og det fik i sidste uge finanshuset Jefferies til at sænke sit topsalgsestimat for Soliqua fra 2,3 mia. dollars til blot 700 mio. dollars.

Udviklingen påvirker også det danske buiotekselskab Zealand Pharma, som får en procentdel af salget af Soliqua. Og mens salget af kombinationsmidlet stiger meget langsomt, så er salget af den Zealand Pharma-udviklede GLP-1-analog Lyxumia/Adlyxin - som også er et af stofferne i Soliqua - nedadgående.

Det ændrede topsalgsestimat fra Jefferies fik også finanshuset til at hugge 20 kr. af kursmålet for Zealand Pharma-aktien i sidste uge.

 Svagt Sanofi-salg rammer Zealand Pharmas kursmål 

 Zealand-topchef: "Sanofi har lavet en stærk lancering" 

 Zealands royalties fra Sanofi stiger 

 Sanofis diabeteskombo giver tidligere blodsukkerkontrol 

 Fortsat nedgang i Sanofis diabetesforretning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også