GN Hearings VA-andel presset af ny konkurrence

GN Hearings andel af den vigtige Veteran Affairs-salsgakanal i USA dykkede i maj måned. Det skyldes primært en række produktlanceringer fra de nærmeste rivaler.
AF RITZAU FINANS

Øget konkurrence i den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til amerikanske militærveteraner, har kostet på markedsandelen for danske GN Hearing i maj.

Ved lanceringsvinduet 1. maj har flere af konkurrenterne sendt nye produkter ind på markedet, hvilket har kunnet mærkes på balancen. Blandt andet har tyske Sivantos og det privatejede danske selskab Widex fået nye produkter klemt ind på markedet, og det har givet de to yderligere momentum, mens GN Hearing har tabt terræn i årets femte måned.

Det viser nye data fra VA, der blev offentliggjort i sidste uge.

GN Hearing præsenterede officielt sit nye trådløse topprodukt, Resound Linx 3D, i forbindelse med den årlige messe hos den amerikanske brancheforening American Academy of Audiology (AAA) i Indianapolis i begyndelsen af april, men produktet blev først udrullet fra maj, hvorfor GN ikke nåede at få det med ved lanceringsvinduet den 1. maj.

I stedet må det danske selskab vente til lanceringsvinduet 1. november, da VA kun tillader nye produkter to gange årligt. Og det kan betyde pres på salget hos de amerikanske veteraner, da der nu venter et halvt år med øget konkurrence.

Genopladelighed er en faktor

"Det ser ud som om, at det har kostet på GN Hearings markedsandel. Noget af det, der springer i øjnene, er, at det virker som om, at det er Sivantos og dets genopladelige høreapparater, der har fået en rigtig god start hos VA," siger Morten Imsgard, der er senioranalytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.

"Det er lidt bekymrende for GN, fordi det er et teknologiområde, hvor GN i hvert fald indtil videre står udenfor. Når man bringer noget nyt til bordet, har man i hvert fald mulighed for at vinde nogle markedsandele på høreapparatmarkedet," fortsætter Morten Imsgard.

Han peger på, at man dog skal være varsom med at tolke for voldsomt på en enkelt måneds tal, men at udviklingen er så væsentlig, at det tyder på klart øget konkurrence.

"Det bliver interessant at følge i de kommende måneder for at se, om det bare er nyhedseffekten, der trækker fremgangen. Man skal være lidt forsigtig med at konkludere på en enkelt måneds tal, men det er en ret tydelig udvikling, og der er relativt lang tid til, at GN Hearing får Resound Linx 3D med hos VA," siger analytikeren.

GN Hearings markedsandel hos VA faldt i maj til 18,1 pct. målt på antal solgte enheder fra 19,9 pct. i april. Samtidig løftede Sivantos sin markedsandel til 7,3 pct. fra 5,6 pct., og Widex gik frem til 1,5 pct. fra 1,3 pct.

Overlevede første bølge

Også William Demant Holdings hovedbrand, Oticon, øgede sin markedsandel - til 11,2 pct. fra 10,9 pct. William Demant Holding føjede ved lanceringsvinduet i maj muligheden for genopladelige batterier til sit topprodukt, Oticon Opn.

Dermed har Oticon nu også muligheden for en løsning lignende Sivatos' på hylderne, og det øger presset ekstra, efter at William Demant Holding allerede i november sidste år sendte Oticon Opn ind på VA-markedet, hvilket i første omgang ikke kostede hos GN Hearing.

"Presset fra det matchende produkt har de overlevet, men nu er der en teknologisk udvikling, som GN ikke kan følge. Hvis der er et eller andet, der får opmærksomhed, så skal man have det på hylderne, fordi det handler om at have en fuldendt produktpalette. Det har dog ikke været muligt for GN at forfølge endnu flere teknologiske spor samtidig lige nu, men det er sikkert noget, der kommer inden alt for længe," siger Morten Imsgard.

Markedslederen hos VA er fortsat verdens største høreapparatproducent, schweiziske Sonova, der i maj havde en markedsandel på 44,7 pct. mod 44,9 pct. i april. Andenpladsen indtages fortsat af GN Hearing, men afstanden til amerikanske Starkey, der i maj havde en andel på 17,3 pct. af VA-markedet, er blevet mindre.

VA udgør godt 20 pct. af det samlede amerikanske marked for høreapparater, der samtidig er verdens største enkeltmarked.

 Danske producenter af høreapparater hentede amerikanske markedsandele i april 

 GN ser fremgang hos tidligere problembarn 

 William Demant skal teste nyt system med rival 

 William Demant-direktør: Vi har taget markedsandele med nyt produkt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også