MedWatch

Studie: Amerikansk prispræmie overstiger industriens F&U-udgifter

En række finansielle analytikere har forsøgt at kvantificere den prispræmie, som medicinalselskaberne får på lægemidler solgt i USA, sammenlignet med prisen uden for det amerikanske marked. Den enorme indtjening overstiger så langt pengene, som selskaberne bruger på forskning og udvikling.

Foto: Colourbox

Det har længe været kendt, at medicinalselskaberne har været i stand til at få en højere pris for deres lægemidler på det amerikanske marked end eksempelvis det europæiske.

"I en lang række europæiske lande, siger man: Vi har simpelthen ikke lyst, råd eller villighed til at betale for innovation. Når man så har lavet innovation og brugt mange milliarder på at udvikle et nyt og bedre produkt, så kan man hverken se logikken i eller leve med, at man skal lancere det til samme pris som et 30 år gammelt generisk produkt, der er væsentligt ringere," har Lundbeck-topchef Kåre Schultz tidligere sagt til MedWatch om prisforskellene.

Lundbecks depressionshåb har det svært i Europa

Som vel nok alle ved for tiden er der stort politisk fokus på medicinpriserne i USA. Medicinalindustrien har hidtil blandt andet forsvaret sig med, at den højere pris i USA betaler for selskabernes innovation i form af forskning og udvikling, der er nødvendig for, at behandlingen af alskens mere og mindre alvorlige sygdomme fortsat forbedres.

Men ifølge Endpoint News rækker prispræmien så rigeligt til dette og mere til, hvilket måske ikke overrasker, når man betragter den indtjeningsfremgang, som langt de fleste inden for industrien kan fremvise år efter år.

Det amerikanske medie skriver, at en trio af finansielle analytikere ikke giver særligt meget for industriens innovationsargument. Forskerne har gennemgået tallene og sammenlignet de gennemsnitlige listepriser uden for USA med dem i USA. Og de fandt, at den amerikanske prispræmie for de 20 bedst sælgende lægemidler på markedet langt overstiger det samlede beløb, de 15 virksomheder bag brugte på deres globale F&U-budgetter.

De 15 virksomheder fik ifølge Nancy Yu, Zachary Helms og Peter Bach, der er finansielle analytikere hos Center for Health Policy and Outcomes på Memorial Sloan Kettering Cancer Center, 116 mia. dollars i ekstra årlig omsætning, mens de brugte 76 mia. dollars på F&U. Og tre virksomheder tjente ifølge analytikerne mere på den præmie for ét produkt, end de bruger på forskning hvert år: Abbvie på Humira, Biogen på Tecfidera og Teva på Copaxone.

Analytikerne påpegede, at man kunne spare 40 mia. dollars ud af de samlede amerikanske medicinaludgifter på 325 mia. dollars, hvis man fjernede prispræmien.

"Over en bred kam er USA bare mere tillokkende"

Medicinalselskaber skraber heftige beløb ind på prisstigninger

Medicingodkendelser og F&U-afkast falder

Lundbeck udnytter lukrative USA

Fede år i farmasektoren viser sig i F&U

Fede år i farmasektoren viser sig i F&U

Forsiden lige nu

Storbank ser lys fremtid for Coloplast

Medicokoncernen Coloplast har fået genskabt markedets optimisme omkring virksomheden, men der er langt mere at komme efter, vurderer den norske storbank DNB.

Lars Rebien breder Novo-fondens milliarder ud: "Det er vores mandat"

Under Lars Rebien Sørensens formandskab vil Novo Nordisk Fonden favne bredere end hidtil. Datalogi, it, bred naturvidenskab, sociale formål, humanitære formål og bæredygtige fødevarer bliver større indsatsområder. Det sker ud fra en overordnet devise om at forbedre sundheden i Danmark.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier