Novo Nordisk sigter mod hjertemarkedet
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8350964.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Mads%2520Krogsgaard%2520Thomsen4.jpg)
”Med de her Victoza-data og dem, vi kommer med i september, er vi gået i gang med at forebygge hjertekarskader. Om vi skal være et hjertekarfirma? Der er nok et stykke vej, men jeg vil nok mene, at det her signalerer, at Novo Nordisk bevæger sig fra at være et rendyrket diabetesfirma til at være et diabetesfirma med meget meget stor fokus på hjertekarsygdomme,” siger forskningsdirektør i Novo Nordisk, Mads Krogsgaard Thomsen, til dagens udgave af dagbladet Børsen.
I 2014 solgte de 25 selskaber, der solgte mest hjertemedicin for samlet 365 mia. kr., skriver avisen, så det er ikke et ubetydeligt marked, der åbner sig for Novo Nordisk.
Koncernen præsenterer også hjertekardata for efterfølgeren til Victoza, diabetesmidlet Semaglutide, til september på den store europæiske diabeteskonference, og det har forskningsdirektøren store forventninger til. Han mener, at Semaglutide, der også vurderes i forhold til fedmebehandling, kan blive det bedst sælgende produkt for Novo Nordisk nogensinde, når det kommer ud på markedet.
På trods af præsentationen af de nye data og fremtidsperspektiver, måtte Novo Nordisk dog i går se milliarderne fosse ud af kassen, skriver Berlingske Business i dag.
Selskabet blev sendt helt i bund i C20-indekset, men det slår ikke Mads Krogsgaard Thomsen ud.
”Nu forholder jeg mig ikke til aktiekurser, men til data. Og de her data er de mest robuste og statistiske valide, der måske nogensinde er genereret inden for hjertekarområdet i diabetes,” siger Mads Krogsgaard Thomsen til Berlingske, og påpeger, at det hører med til historien, at Novo Nordisk rent faktisk steg med 8 pct., da selskabet første gang løftede sløret for Victozas evner inden for hjertekar-området.
Semaglutid skal prøves i nyt hjerte-kar-studie
Victoza-data er stærke, men skuffer i markedet, mener analytiker