Salget af Tresiba tager fat

Novo Nordisks nye langtidsvirkende insulin, Tresiba, der blev lanceret bredt i USA i januar er begyndt at tage fat og Novo kalder tilbagemeldingerne på midlet for "lovende", selvom salget ligger under analytikernes forventninger.
Foto: Novo Nordisk
Foto: Novo Nordisk

Der er ikke tale om en eksplosion i indtægter for Novos store håb, Tresiba, men salget af den langtidsvirkende insulin, der doseres én gang dagligt, begynder at tage fat, selvom det er mindre end analytikernes forventninger.

Tresiba blev lanceret i Japan i marts 2013. Her får midlet tilskud på linje med basal insulin, og her har præparatet nu en andel af markedsværdien for basal insulin på 34 pct.

I USA blev Tresiba lanceret bredt i januar 2016, og her skriver Novo Nordisk i kvartalsrapporten fra 1. kvartal, at:

"I USA, hvor Tresiba blev lanceret bredt i januar 2016, er de første tilbagemeldinger fra patienter og receptudskrivere lovende, og produktet har opnået bred dækning på indkøbsorganisationernes lister over anbefalede lægemidler."

Der er i kvartalsrapporten ikke udspecificeret, hvor meget af salget af Tresiba, der ligger i de forskellige 43 lande, hvor produktet nu er lanceret.

Solid indtrængning

Men i alt er salget af Tresiba steget med 117 pct. opgjort i lokal valuta i forhold til samme periode sidste år. Det svarer til 113 pct. i danske kroner, og betyder, at salget indbragte koncernen 545 mio. kr. mod 256 kr. i 2015.  Det er mindre end analytikeres forventinger som ifølge Ritzau Finans lå på 607 mio. kr.

Novo Nordisk skriver i kvartalsrapporten, at "Tresiba har vist en solid indtrængning på andre markeder med tilskud på samme niveau som insulin glargin U100, mens indtrængningen fortsat er beskeden på markeder med begrænset markedsadgang".

I Europa, hvor salget af insulin forblev uændret i lokale valutaer og faldt med 1 pct. i kroner, er salget drevet af markedsindtrængningen for Tresiba med et positivt bidrag fra Xultophy . Det modsvares dog af et vigende segment for miksinsulin og ophøret af distribution af Tresiba i Tyskland, hvor Novo har opgivet at markedsføre midlet på grund af strandede prisforhandlinger.

Forretningen for den nye generation af insulin, som for Novos vedkommende omhandler Tresiba, Ryzodeg og Xyltophy, nåede 626 mio. kr. i første kvartal af 2016 mod 271 mio. kr. i samme periode sidste år.

Tresiba stormer frem i Japan 

Lanceringen af Tresiba slår Sanofis Toujeo

Novos Tresiba-data ændrer ikke tilskudsstatus hos sygekasse 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også