Tresiba stormer frem i Japan

Et af Novo Nordisks vigtigste produkter, Tresiba, buldrer frem på det ellers tidligere udfordrede japanske marked. Landet ses nu som et referenceland.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Det japanske marked har langt fra altid været let for danske Novo Nordisk og dets produkter, men den udvikling ser nu ud til at have vendt sig. I hvert fald når det kommer til et af selskabets nøgleprodukter, den langtidsvirkende insulin Tresiba. Det skriver Børsen onsdag.

I Japan har Tresiba taget 33 pct. af markedet for langtidsvirkende insulin, og i to regioner er den andel endda over 50 pct. Til kontrast har Novo Nordisk i lande som Storbritannien eller hjemstavnen Danmark kun en markedsandel på cirka 4 pct.

"Det er klart, at vi i organisationen prøver at lære af hinanden fra de forskellige markeder. Men der er ting, der gør, at det japanske marked er en anelse forskelligt fra andre steder. De, der får diabetes, er typisk ældre i Japan i forhold til andre regioner, hvor diabetes rammer tidligere. De ældre patienter i Japan er ofte meget bange for at falde i forbindelse med anfald af alvorligt lavt blodsukker (hypoglykæmi, red.), og derfor er de glade for Tresibas profil, hvor anfald af lavt blodsukker bliver kraftigt reduceret," fortæller Ole Mølskov Bech, der er ansvarlig for Novo Nordisks aktiviteter i Japan og Sydkorea.

I Japan har Tresiba det samme tilskud som andre lignende produkter, og derfor kan det konkurrere på lige vilkår, fordi det er lægerne og ikke tilskudsreglerne, der afgør valget af produkt. Man er derfor nu begyndt at tale om Japan som et referenceland for Tresiba.

 Lanceringen af Tresiba slår Sanofis Toujeo

 Novo har fuld fart på Tresiba-recepter i USA

 Tresiba-studie viser fordele over Lantus  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også