Sanofi ser stort set flad bundlinje to år frem

Ingen meningsfuld vækst på bundlinjen - sådan lyder meldingen fra Novo Nordisks franske rival Sanofi i kølvandet fra ny strategi.
Foto: /Ritzau Scanpix/AP/Jacques Brinon
Foto: /Ritzau Scanpix/AP/Jacques Brinon
Af RITZAU FINANS

Aktionærerne i den franske medicinalkæmpe Sanofi skal ikke sætte næsen op efter nogen særlig vækst i indtjeningen efter skat i de kommende år. Det fremgår af en strategiopdatering fra Novo-konkurrenten for perioden frem mod 2020 fredag i forbindelse med selskabets kapitalmarkedsdag.

"Som et resultat af investeringer i nye lanceringer, modvind inden for diabetes og indfasning af omkostningsreduktioner, venter Sanofi ikke at kunne fremvise meningsfuld vækst på bundlinjen i 2016 og 2017," skriver selskabet, der herefter ser noget lysere på udsigterne:

"Fra 2018 venter Sanofi imidlertid, at indtjeningen per aktie vokser hurtigere end salget, hvilket reflekterer et forbedret salgsmix og den fulde opnåelse af omkostningsbesparelser."

Novo falder

Salgsvæksten i 2015-2020 ventes at blive mellem 3 og 4 pct. i gennemsnit. Væksten vil være lavere i starten af perioden, hvorefter målet for den sidste halvdel er en encifret vækst.

På aktiemarkedet har der været skuffelse at spore siden Sanofis strategiopdatering, der er blevet mødt med et kursfald på 5,8 pct. til 87,84 euro. Børshuset Bernstein vurderer ifølge Bloomberg News, at den negative reaktion især skyldes en uventet lav prognose for indtjeningsvæksten i 2016 og 2017, som vil tvinge analytikerkorpset til at sænke deres estimater.

Herhjemme falder Novo Nordisk med 1 pct. til 374,80 kr. Faldet kommer dog efter et comeback til Novo-aktien ugens første fire dage, og der er næppe noget i meldingerne fra Sanofi, der sætter Novo under pres, vurderer Sydbank-analytiker Søren Løntoft Hansen.

Tydeligt signal

Han mener i stedet, at de seneste dages udmeldinger fra Sanofi, herunder om to nye diabetesalliancer, lover godt for Novo.

"Jeg synes, at det er et klart og tydeligt signal om, at Sanofi gerne vil diabetesområdet. Siden regnskabet for tredje kvartal (hvor Sanofi nedjusterede forventningerne til diabetessalget, red.) har man kunnet frygte, at de ville nedprioritere diabetesområdet og måske forsøge at sænke priserne for at vride det sidste ud af markedet. Men de to aftaler bør mane den frygt til jorden," siger Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

Novo kom under pres i forbindelse med sit regnskab sidste uge, da den franske medicinalkæmpe nedjusterede forventningerne til salget af diabetesrelaterede produkter. Der ventes nu en nedgang i salget på 4-8 pct. på årsbasis i faste valutakurser frem mod 2018. I november sidste år ventede selskabet en flad udvikling.

Selv tilskriver Sanofi halvdelen af sin nedjustering til insulin glargin, det vil sige Lantus og Toujeo, mens resten er relateret til sænkede forventninger for Afrezza, Lyxumia og Lixilan og udstyr til måling af blodsukkeret.

 Analytiker: Sanofi sender et helt tydeligt signal, og det er positivt for Novo

 Sanofi-topchef rusker op - lancerer helt ny strategi

 Presset Sanofi skærer i diabetes-forventningerne 3 år frem 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også