Kina er fortsat udfordrende for Novo

Selv om tredje kvartal bød på en lidt større stigning, så vil Novo Nordisk ifølge topchef Lars Rebien fortsat være udfordret på det kinesiske marked, hvor han ikke forventer megen vækst næste år.
Foto: Carsten Bundgaard
Foto: Carsten Bundgaard
Af RITZAU FINANS

Det kinesiske marked for diabetesmedicin tegner udfordrende og er fortsat præget af afdæmpet vækst, selv om Novo på overfladen viste ganske pæn fremgang i tredje kvartal.

Det oplyser administrerende direktør Lars Rebien Sørensen torsdag på en telekonference.

"Det er stadig lige så udfordrende, som jeg indikerede i forbindelse med præsentationen af det seneste kvartalsregnskab. Tallene for tredje kvartal er faktisk ret gode, men det skyldes en nem sammenligningsbase i tredje kvartal 2014. Så kigger man alene på tredje kvartal, kan man godt blive lidt forvirret, men årsvæksten er omkring 5 pct., og den synes på vej ned," siger Lars Rebien Sørensen.

Novo regner derfor med endnu lavere vækst i Kina næste år, hvor salget ventes at udvikle sig fladt til svagt positivt.

Årsagen til den lavere vækst er ifølge Lars Rebien Sørensen den samme, som blev nævnt i forbindelse med regnskabet for andet kvartal.

Således er Novo udsat for en skærpet konkurrence fra lokale producenter, men også fra sine internationale konkurrenter. Dertil kommer, at Kina har lagt restriktioner på medicinalselskabernes adgang til at markedsføre deres medicin over for læger og hospitaler. Det er sket efter en kæmpe korruptionsskandale i 2013, hvor den britiske medicinalkæmpe Glaxosmithkline blev taget i at bestikke læger for at få dem til at udskrive selskabets lægemidler.

Endelig er vilkårene i de regionale udbudsrunder for insulin blevet skærpet.

På den lange bane ser Novo dog stadig store muligheder.

"Det er et marked under stor forandring. Vi tror stadig på det langsigtede vækstpotentiale i Kina, så vi vil stadig have over 2000 salgsrepræsentanter i Kina, når vi ser frem. Men det er en lille smule udfordrende på den korte og mellemlange bane," siger Lars Rebien Sørensen.

 Novos salg i Kina halter stadig bagefter

 Rebien: Vi kunne gøre det bedre i Kina

 Kinesisk opbremsning giver kvaler for Novo Nordisk

 Kinas marked bliver mere besværligt for vestlige medicinalselskaber 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også