Novos salg i Kina halter stadig bagefter
![Foto: Niels Hougaard/POLFOTO/arkiv](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7416537.ece/ALTERNATES/schema-16_9/POLFOTO_9952044.jpg)
Novo Nordisks samlede salg i Kina i tredje kvartal er steget med 29 pct. i kroner, men kun med 8 pct. i lokale valutaer. Samlet er salget for årets første måneder steget med 26 pct. i kroner, men kun 5 pct. i lokale valutaer.
"Den beskedne salgsvækst afspejler den faldende vækstrate for det samlede marked for diabetesbehandling. I Kina er GLP-1-klassen, som tegner sig for 0,8 pct. af det samlede marked for diabetesbehandling opgjort i værdi, generelt ikke tilskudsberettiget og relativt beskeden i størrelse," lyder det i kvartalsregnskabet, der er blevet præsenteret torsdag morgen.
Kigger man isoleret på insulin steg salget i Kina med 28 pct. i kroner og 6 pct. i lokale valutaer. Også her betegner man udviklingen for moderat.
"Den beskedne salgsvækst er drevet af den fortsatte markedsindtrængning for de tre moderne insuliner, modsvaret af et fald i væksten i det samlede marked for diabetesbehandling som følge af omkostningsbesparelser i sundhedssektoren, herunder restriktioner i adgangen til læger og sygeplejersker samt intensiveret lokal konkurrence," lyder forklaringen.
Rebien: Vi kunne gøre det bedre i Kina
Relaterede artikler
Levemir og Victoza driver pæn vækst hos Novo
For abonnenter
Novo forventer medium til høj vækst næste år
For abonnenter