Sanofis guldæg falmer
![Foto: PR](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7222818.ece/ALTERNATES/schema-16_9/8049857550_41d95f4fc8_b.jpg)
Franske Sanofi har haft et ganske solidt andet kvartal, viser det netop offentliggjorte kvartalsregnskab.
Omsætningen er steget med 4,9 pct. i faste valutakurser til 9,38 mia. euro, mens bundlinjen er steget med 5,1 pct. til 1,84 mia. euro. Tager man valutakurspåvirkningen fra især dollaren med i billedet, er stigningerne endda endnu mere markante, da der bliver lagt 11,2 pct.point til omsætningsforøgelsen.
Men det er ikke længere guldægget Lantus, der driver væksten i selskabet. For salget af diabetesmidlet, som konkurrerer med danske Novo Nordisks Levemir og Tresiba, er faldet med 5,8 pct. til 1,71 mia. euro.
"I USA er salget af Lantus faldet 15,4 pct. til 1086 mio. euro som følge af øgede rabatter til at opretholde gunstige positioner hos centrale betalere. Salget af Lantus uden for USA steg 13,0 pct. i perioden," skriver selskabet i regnskabet.
Fremgang til Lyxumia
Opfølgeren til Lantus, Toujeo, der for nylig er blevet lanceret i USA, nåede et salg på 13 mio. euro i kvartalet, hvilket var på linje med forventningerne.
Mens den samlede diabetesforretning faldt med 3,8 pct. til 1,99 mia. euro, så steg salget af det Zealand Pharma-udviklede diabetesmiddel Lyxumia med 50 pct. til 10 mio. euro. Det er samtidig 2 mio. euro mere end, hvad midlet solgte for i første kvartal.
Endelig har det inhalerbare insulinprodukt Afrezza, som Sanofi købte fra ManKind i august sidste år, solgt for beskedne 5 mio. euro siden midlets lancering på det amerikanske marked i februar.
Derimod leverer hhv. det helejede amerikanske datterselskab Genzyme og generika-divisionen stærk vækst. Genzymes salg stiger således med hele 26,6 pct. til 907 mio. euro, mens generika-salget øges med 9,2 pct. til 520 mio. euro. Hos Genzyme er det især MS-midlet Aubagio, der driver væksten. Midlet er med en vækst på 80,4 pct. nu blevet Genzymes bedst sælgende middel med en omsætning i kvartalet på 204 mio. euro. Faktisk er der plusser over hele linjen, på nær altså i diabetesforretningen.
Sanofi fastholder selskabets forventninger til helåret.
Analytiker: Novo har det bedste produkt, men...
Relaterede artikler
Lantus lider i USA
For abonnenter
Status quo for Lyxumia-salg
For abonnenter
Analytiker: Novo har det bedste produkt, men...
For abonnenter