Lundbeck-middel har udsigt til flad salgskurve i USA
![Foto: Lundbeck, PR](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5791633.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Lundbeck_Inc.jpg)
Medicinalkoncernen Lundbeck skal i samarbejde med den japanske partner Otsuka lancere sit nye skizofreni- og depressionsmiddel Rexulti på det amerikanske marked i august. Men Lundbeck er indstillet på, at salgskurven bliver markant fladere, end selskabet tidligere har oplevet.
Det skriver Børsen.
Det amerikanske marked er oversvømmet med billige kopier, og øget fokus på pris betyder, at alle billigere lægemidler skal testes, inden patienterne rykker til dyrere lægemidler.
"I dagens verden er det en lidt langsommere start i USA, end når man går fem-seks år tilbage i tiden, fordi man skal igennem mange forskellige betalingssystemer. Så det er ingen raketlancering, som folk historisk set har været vant til," siger selskabets koncerndirektør Anders Gersel Pedersen til Børsen.
Selvom koncerndirektøren har positive forventninger til lægemiddelets entre på det amerikanske marked, accepterer han, at der kan gå år, før Rexulti for alvor bliver en profitabel forretning.
"Et af de helt store problemer, man har i mange forretninger i dag, er, at hastigheden, hvormed du kan begynde at indtjene den investering, du har lagt, er langsommere," siger Anders Gersel Pedersen til avisen.
Lundbeck og Otsuka deler indtægterne fra salget af Rexulti, og Lundbecks ambition er, at selskabets egen andel af indtægterne skal runde 5 mia. kr.
Relaterede artikler
Her er håbene for det nye år
For abonnenter
Lundbeck er optimistisk omkring milliardhåb
For abonnenter