Lilly-chef: Låg på prisudviklingen i USA

Nye forhandlingsmetoder og forhandlingsstyrken hos de amerikanske sygekasser har medvirket til at lægge låg på prisudviklingen på det amerikanske marked, vurderer chefen for Eli Lillys diabetesforretning.
AF RITZAU FINANS

De amerikanske sygekassers forhandlingsstyrke er vokset gennem de senere år, og sammen med nye forhandlingsmetoder medvirker det til at lægge et låg på prisudviklingen. Det vurderer chef for Eli Lillys diabetesforretning Enrique Conterno. Han peger på, at der er sket en væsentlig transformation på det amerikanske marked i de senere år.

En af de tydelige ændringer, der har været er, at de såkaldte Pharma Benefit Managers, PBM’er, der forhandler rabatter og rådgiver sygekasserne om, hvilke lægemidler, de skal yde tilskud til, har haft vokseværk via fusioner.

"Så vi har set en koncentration på få store spillere. Det handler ikke bare om, at de er blevet større, men også at de har ændret metoder i forhold til at administrere tilskud," siger Enrique Conterno til Ritzau Finans og uddyber:

"Eksklusion eksisterede ikke for fem år siden. Men i dag vil du se, at de to største PBM’s opererer med eksklusivitet, og når de skærer ned på, hvilke lægemidler, der kan opnå dækning, så skaber det et pres fra producenter for at komme på listen, og det er det, der har været tendensen i efterhånden nogle år."

Flere fusioner

Alene i år har PBM-sektoren været omdrejningspunkt om flere fusioner. I maj indgik CVS Health aftale om køb af Omnicare for 12,7 mia. dollar. I marts købte UnitedHealth kollegaen Catamaran for 12,8 mia. dollar, og tidligere har også Rite Aid slugt PBM EnvisionRx for 2 mia. dollar.

To Novo-midler blev i 2014 strøget af den største PBM, Express Scripts, liste, hvor Eli Lilly i det ene tilfælde fik lov til at stå alene tilbage med sit hurtigtvirkende insulin, Humalog. I et andet tilfælde har Novo vundet en kontrakt.

"Vi er ret klare i forhold til vores hensigt. Vi ønsker, at der er adgang til vores lægemidler. Vores intention er aldrig at ekskludere andre, men nogle gange føler vi ikke, at vi har et valg, men må konkurrere for at få eksklusivitet," siger Enrique Conterno.

Indskrænkningen af tilskudslisterne er dog næppe et instrument, de store PBM’er vil bruge hver gang, blandt andet fordi det langt fra er god praksis at lade patienterne skifte præparat hyppigt.

"Når valget først er truffet, ser vi dem ikke skifte frem og tilbage. For på det tidspunkt har de sandsynligvis allerede sikret sig en ret stor rabat, og samtidig er det ret forstyrrende for patienterne," siger Enrique Conterno.

Han venter en stabil udvikling i priserne.

"Når vi ser på 2009 til 2015 så er vores nettopriser for Humalog været stort set stabile. Men der er flere dynamikker. Listepriserne er steget, men det er rabatterne, vi må give, også. Endelig er segmentmixet ændret. Når jeg siger segmentmixet, mener jeg, at der er mere Medicaid og Medicare (Sygekasser for lavindkomstgrupper og ældre, red) i dag, mens det private segment udgør en mindre del. Og det private segment har bedre priser, mens Medicare er mindre attraktivt og Medicaid er væsentligt, mindre attraktivt."

Med 2009 som udgangspunkt, er prisen på Humalog steget bare 4 pct. frem til i dag.

 Novo Nordisk-rival presset på prisen i USA

 Hård amerikansk brydekamp i vente for Novo Nordisk

 Amerikansk priskrig vil sprede sig 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også