Pfizer er reklamejunglens ubestridte konge
![Foto: /ritzau/Scanpix/AP/Mark Lennihan](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7344224.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Pfizer.jpg)
1,4 mia. dollars. Så mange penge brugte Pfizer ifølge Bloomberg News på reklamer i USA i 2014. Den slags forbrug gør medicinalkoncernen til det suverænt største reklamedyr i medicinaljunglen og den syvendestørste af alle selskaber.
Pfizer brugte endvidere 262 mio. dollars mere end året før, og det er den største stigning blandt de store selskabers reklameforbrug. Det er især tv-reklamer, der koster kassen for medicinalgiganten, og her er seks ud af de ni midler, som der bliver brugt flest penge på, fra Pfizer.
Det er blandt andet epilepsimidlet Lyrica, potensmidlet Viagra og blodfortynderen Eliquis, alle med et reklameforbrug på mere end 150 mio. dollars, der optræder i tv-reklamerne. Mens reklameforbruget Lyrica således nærmer sig 200 mio. dollars, brugte Pfizer lige over 150 mio. dollars på Viagra-reklamer.
Alt i alt brugte Pfizer 751,9 mio. dollars på tv-reklamer, hvilket er mere end dobbelt så meget som nummer 2, AbbVie.
J&J indgår nyt fodboldsponsorat
Reklame får J&J til at sagsøge GSK
Diabeteslæger afviser at være i lommen på Novo