Novo-CFO: Markedsføring og ny pen bag stærkt Levemir-salg
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3004393.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Jesper%2520Brandgaard,%2520CFO.jpg)
Analytikere havde efter at have konsulteret receptstatistikker på forhånd sat næsen op efter markant fremgang, men Novo formåede alligevel at slå forventningerne med bred margin. Den samlede omsætning af Levemir steg med 33 pct. til 3618 mio. kr. og lå dermed knap 200 mio. kr. højere end analytikerforventningen om et salg på 3427 mio. kr. ifølge SME Direkt.
"Jeg tror, at man her ser tilbagebetalingen på den markante investering, vi har gjort i vores amerikanske salgsstyrke. Vi ser en støt fremgang i Levemirs markedsandel. Jeg skal samtidig understrege, at vi i juni lancerede vores nyeste pen, Flextouch, hvilket har skabt et element af "pipeline filling" (lageropbygning i distributionskæden, red.). I den forbindelse skal man også vente, at salgs- og distributionsomkostningerne går op i andet halvår, når vi sætter markedsføringskræfter bag den nye Flextouch Levemir," siger koncernøkonomidirektør Jesper Brandgaard.
Han understreger desuden, at Novo har store håb for, at Levemir vil fortsætte med at tage markedsandele fra Sanofis supersællert, Lantus.
Recepttal fra Symphony Health viste for nyligt, at Levemirs markedsandel var steget med 4,4 pct.point til 23 pct. i året frem til den 20. juni.
I USA steg salget af Levemir i andet kvartal med hele 54 pct. til 2413 mio. kr. Salget er også løftet af generelle prisforhøjelser, som Sanofi har ført an i ved at hæve prisen på Lantus af flere omgange gennem mere end et år.
Novo har øget prisen med 154 pct.
Analytiker: Fremskudt Tresiba-lancering er vigtig
Novo leverer lav vækst på toppen
Relaterede artikler
Novo leverer lav vækst på toppen
For abonnenter