Analytiker: Lillys salgsvækst trækker Novos salg ned

Det får ifølge Sydbank-analytiker Søren Løntoft Hansen negative konsekvenser for Novo Nordisk, at Eli Lilly-midlet Humalog præsterer særdeles pæne vækstrater.
Foto: Eli Lilly
Foto: Eli Lilly

Den pæne vækst i Eli Lillys salg af selskabets bedst sælgende insulin, Humalog, vil have en negativ effekt på Novo Nordisks salg af Novolog i andet kvartal. Meget af det vil dog blive opvejet af, at priserne på insulin er steget.

Det vurderer Søren Løntoft Hansen, Novo-analytiker i Sydbank, efter at amerikanske Eli Lilly er kommet med regnskab for andet kvartal torsdag middag.

Eli Lillys salg af Humalog i USA steg 11 pct. til 413,1 dollar i andet kvartal. Den samlede omsætning af Humalog steg samlet set 11 pct. til 700,1 mio. dollar på verdensplan. Analytikerne havde ifølge Bloomberg News ventet et samlet salg på 682,7 mio. dollar.

"Jeg hæfter mig ved en stærk udvikling i salget af Humalog - især på det amerikanske marked. Det må tilskrives især den vundne Express Script-kontrakt (selskab, der leverer ydelser til de amerikanske apoteker red.)," vurderer Søren Løntoft Hansen.

"Det vil derfor efter min vurdering have en modsatrettet og negativ effekt på Novos salg af Novolog i andet kvartal. De negative effekter bliver dog i nogen grad modsvaret af det seneste års prisstigninger på insulin," vurderer Søren Loft Hansen, der peger på, at Novo Nordisk senest hævede priserne på insulin med omkring 10 pct. i maj.

 Lilly vender tilbage til stærk vækst i insulinsalget

 Analytiker: Kontrakttab viser sig ikke i Lillys tal 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også