Lilly vender tilbage til stærk vækst i insulinsalget
Amerikanske Eli Lilly, der er en stor konkurrent til Novo Nordisk på insulinmarkedet, leverede tocifret vækst i salget af sit bedst sælgende insulin, Humalog, i andet kvartal.
Omsætningen af Humalog steg med 11 pct. til 700,1 mio. dollar på verdensplan. Det er et stykke over analytikerforventningerne om et salg på 682,7 mio. dollar ifølge Bloomberg News. I USA steg salget af Humalog, der konkurrerer med Novos Novolog, med hele 17 pct. til 413,1 mio. dollar.
Udviklingen er væsentligt bedre end i første kvartal. Her faldt Eli Lillys salg af Humalog med 1 pct. i USA, hvilket blev forklaret med ændrede indkøbsmønstre hos grossister, det vil sige lagernedbringelser, som også Novo Nordisk og Sanofi senere viste sig at være ramt af.
Voksende efterspørgsel
Udviklingen i USA i andet kvartal har ifølge Eli Lilly været drevet af voksende efterspørgsel.
Salget af Humalog uden for USA steg med 4 pct. til 287 mio. dollar. Ligesom i første kvartal var der tale om øgede volumener. Desuden bidrog prisstigninger til kvartalets vækst.
Salget af Eli Lillys humane insulin, Humulin, steg med 8 pct. til 352,4 mio. dollar. Analytikere havde ventet en omsætning på 337 mio. dollar. I USA steg salget af Humulin med 15 pct. til 181,7 mio. dollar, mens salget uden for USA steg med 1 pct. til 170,7 mio. dollar.
Selskabets samlede omsætning landede på 4936 mio. dollar i andet kvartal mod 5930 mio. dollar i samme periode året før. Tilbagegangen, der ikke er helt så stor som ventet, skyldes patentudløb i USA på antidepressivet Cymbalta samt lægemidlet Evista. Analytikere havde ifølge Bloomberg News ventet en omsætning på 4900 mio. dollar.
Eli Lilly fastholder forventningerne om et justeret resultat per aktie på 2,72-2,80 dollar. Forventningerne til toplinjen er ligeledes uændret 19,4 til 20,0 mia. dollar.