FDA revser Gileads googlelink

Medicinalselskabet Gilead er kommet i FDA's søgelys efter et link på Google, hvor selskabet ikke har oplyst om risikoen ved det pågældende lægemiddel.

De amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, der for nylig har foreslået rettesnore for, hvordan den farmaceutiske skal agere på nettet, bruger nu Gilead som eksempel på forkert benyttelse af sociale medier. Det skriver Wall Street Journal.

I et brev til Gilead citerer FDA et link til selskabets behandling for hepatitis B, Viread. Linket bærer titlen ”Forebyggelse af Hepatitis B”, og FDA mener, at det tyder på at medicinen er sikker og effektivt forebygger sygdommen. Men det har FDA aldrig godkendt lægemidlet til at være, og agenturet kalder nu lægemidlet for ”misbranded”.

FDA hævder også, at linket laver ”repræsentationer” eller ”forslag” om effektiviteten af Viread. Men det formåedes til gengæld ikke at oplyse om alle risici ved lægemidlet, herunder advarsler om alvorlige bivirkninger. FDA siger dermed, at Gilead misvisende antyder, at deres medicin er sikrere end det er påvist, også selvom det betalte link indeholder et link til produktets hjemmeside, som indeholder oplysninger om risikoen.

En talskvinde fra Gilead har kommenteret til Wall Street Journal og sagt, at selskabet ”tager sagen meget alvorligt, og at vi arbejder på en løsning på FDA’s bekymringer.”

Læs hele artiklen her.

 Medicinalbranchens balløver og bænkevarmere

 Medicogiant frygter Google

 FDA foreslår regler for brug af sociale medier 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også