Novo-rivals regnskab lover godt for insulinpriserne

Dagens regnskab fra Sanofi giver positive forventninger forud for Novo Nordisks regnskab torsdag, vurderer analytiker.
Foto: PR
Foto: PR
AF RITZAU FINANS

Novo Nordisk-aktionærerne bør glæde sig over positive elementer i regnskabet for konkurrenten Sanofi. En tocifret vækst i salget af det langtidsvirkende insulin Lantus indikerer, at Sanofi har haft held til at få gennemført de prisforhøjelser, som selskabet annoncerede sidste år, og som Novo Nordisk fulgte efter.

Det vurderer analytiker i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen, der dog også ser signaler, der kan tyde på, at Novo ligesom sine konkurrenter vil blive ramt af negative lagerforskydninger i første kvartal.

Sanofis salg af Lantus steg 13,5 pct. i lokal valuta til 1448 mio. euro i første kvartal. Det var en bid under analytikerforventningerne ifølge Bloomberg News om et salg på 1,51 mia. euro. Lagerforskydninger har imidlertid reduceret salget af Lantus med estimeret 70 mio. euro, forklarer Sanofi, og lægges det tal oven i det rapporterede salg, er det på linje med det ventede.

"Så for mig, er det en pil opad for prisstigningshistorien i Novo, da estimaterne for Lantus-salget inddiskonterer rigtigt gode prisforhøjelser i USA. Vi ved, at prisforhøjelserne er gennemført, men ikke hvor meget, der kommer igennem ude hos kunderne, og der er egentlig en af de større usikkerheder, når det kommer til Novo. Så regnskabet er, som jeg ser det, en pil op ad for Novo, fremhæver Michael Friis Jørgensen over for Ritzau Finans.

Lagerforskydningerne kan dog også have ramt Novo Nordisk i kvartalet, således at salget i USA ikke helt lever op til forventningerne, når Novo gør status for første kvartal på torsdag, funderer Alm. Brand-analytikeren. Ud over Sanofi har Novos anden store konkurrent, Eli Lilly, således også meldt om lagerreduktioner i grossist-leddet.

"Så det er da sandsynligt, at Novo også kan blive ramt af det, hvilket vil trække væksten ned i et i forvejen svært kvartal for Novo. Men underliggende er der ikke nogle problemer at spore i Sanofi-regnskabet, vurderer Michael Friis Jørgensen, og henviser til, at salget vil stige igen, når lagrene atter bygges op.

Sanofis salg af GLP-1-midlet Lyxumia, der er opfundet af danske Zealand Pharma og konkurrerer med Novos Victoza, landede på 5 mio. euro i første kvartal. Det var uændret i forhold til fjerde kvartal.

"Det virker til at gå lidt tungt for Lyxumia, og i relation til Novo udgør det ikke en konkurrence," siger Michael Friis Jørgensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også