Ny aftale kan give succes til dansk farma i Japan
![Foto: Colourbox](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4828311.ece/ALTERNATES/schema-16_9/COLOURBOX4184049%255B1%255D.jpg)
Statsministeren har sikret et samarbejde mellem Japan og Danmark, der indeholder 21 konkrete vækstinitiativer. De danske medicinselskaber håber, at det kan ændre på Japans særregler for lægemidler, der gør det vanskeligt at lancere produkter på det japanske marked. Det skriver Børsen og Berlingske.
”Vi har med den her partnerskabsaftale fået en privilegeret status, der helt sikkert vil bringe Danmark i en endnu bedre position i vores samhandel med Japan. Og det vigtige er, at vi også har lagt nogle rammer for, hvordan den overordnede politiske aftale vil blive fulgt op af konkrete initiativer – specielt inden for farma, landbrug og grøn teknologi,” siger Helle Thorning Schmidt til Børsen.
I Japan er der høje og strenge krav til godkendelse af ny medicin. Japan forlanger blandt andet, at kliniske forsøg af farmaceutiske produkter skal være lavet på japanere. Det gør det dyrt og besværligt for medicinalselskaber at rykke ind i Japan. Den danske medicinalindustri håber nu på, at samarbejdet kan ændre på reglerne, og få japanerne til at følge de internationale standarder for godkendelse.
Lemp særkravene
Novo Nordisk har været på det japanske marked i årtier og har over 1.000 medarbejdere i landet. Tidligere havde det danske selskab en markedsandel på 75 pct., men trods flere diabetes-patienter er andelen faldet.
”Vi kæmper for at fastholde vores markedsandel på insulinområdet, men med vores 54 pct. er vi stadig markedsledere i Japan. Og selvom vi næppe kan vokse mere end 3-4 pct. om året – svarende til antallet af nye diabetes-patienter – så er det japanske marked stadig et af de vigtigste markeder for os. Så vi håber, at statsministeren kan skubbe på, så vi får lempet på nogle af japanske særkrav, der i øjeblikket lægger en dæmper på vores salg,” siger Claus Eilersen, der er direktør for Novo Nordisk i Japan, til Børsen.
Høj selvmordsrate gavner Lundbeck
Japan har verdens ældste befolkning, og beregninger viser, at der i dag er 2,8 arbejdende personer til at støtte en ældre, men det tal vil i 2050 falde til 1,3. De japanske myndigheder vil derfor finde behandlingsmetoder og løsninger, der kan gavne samfundsøkonomien. Det har blandt andet ført til en kampagne rettet mod Japans høje selvmordsrate. Noget som har givet Lundbeck mulighed for at promovere sit antidepressiv Lexapro, der kom på det japanske marked i 2011.
”I EU og USA har man behandlet depression i årtier, men i Japan blev det terapeutiske område faktisk først godkendt for relativt få år siden,” siger Mads Dalsgaard, der er Lundbecks direktør i Japan, til Berlingske.
Sidste år var indtjeningen på Lexapro i Japan på over 200 mio. kr., og Lundbeck forventer en fremgang i salget igen i år.
Investor-måben efter bioteksejr
Relaterede artikler
Novo-opråb i Bruxelles: Der skal handles nu
For abonnenter