Sanofi øger diabetsomsætningen markant

Verdens bedst sælgende diabetesmiddel tromler fortsat derudaf og sørger for markant vækst for Novo Nordisks franske rival Sanofi i 2013.
Af Ritzau Finans

Medicinalkoncernen Sanofi, der inden for diabetesbehandling er konkurrent til Novo Nordisk, øgede i 2013 omsætningen inden for diabetes med 18,7 pct. til 6.568 mio. euro. Væksten var i høj grad drevet af salget af medikamentet Lantus, hvis omsætning steg 20 pct. til 5.715 mio. euro.

Ses isoleret på fjerde kvartal steg diabetesomsætningen 19,0 pct. til 1.735 mio. euro. Sanofi er også relevant i forhold til et andet dansk selskab, Zealand Pharma, idet selskabet markedsfører og sælger Zealands GLP-1 middel Lyxumia. I fjerde kvartal havde Sanofi et Lyxumia-salg på 5 mio. euro, og på årsbasis på 9 mio. euro.

Hele Sanofi-koncernen opnåede i fjerde kvartal et forretnings-nettoresultat på 1810 mio. euro, svarende til en indtjening per aktie på 1,37 euro. Det var på linje med analytikernes forventninger. I 2014 venter selskabet en vækst i indtjeningen per aktie på 4-7 pct.

 Sanofi sagsøger Eli Lilly

 Novo-rival vil bruge op til 15 mia. kr. årligt

 Sanofi-CEO: Patentkløften er bag os 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også