Analytiker: Milliardopkøb forstyrrer næppe Victoza

AstraZenecas køb af partneren Bristol-Myers Squibbs andel af den fælles diabetesforretning ændrer ikke på, at Novo Nordisk står med stærkere kort på hånden. Ifølge analytiker kan det dog betyde et mere intensiveret fokus fra konkurrenten.
Af Ritzau Finans

AstraZenecas køb af Bristol-Myers Squibbs andel i deres fælles diabetes joint venture forandrer næppe det store for Novo Nordisk. Det danske medicinalselskabs sælgerkorps i ind- og udland vil med Victoza stadig stå med det bedste diabetesmiddel i tasken sammenlignet med Astrazenecas alternativer Byetta og Bydureon.

Det vurderer analytiker i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen.

Astrazeneca bekræftede torsdag købet af Bristol-Myers Squibbs' andel af deres fælles diabetesforretning for 2,7 mia. dollar. Beløbet kan dog stige med op til 1,6 mia. dollar blandt andet relateret til introduktions- og salgsrelaterede betalinger. Købet var blandt andet rygtet i dagens Wall Street Journal.

Manglende succes

Med overtagelsen opnår AstraZeneca IP og globale rettigheder til udvikling, produktion og kommercialisering af diabetesforretningen, som inkluderer midlerne Onglyza, Kombiglyze, Komboglyze, Dapagliflozin, Byetta, Bydereon, Metreleptin og Symlin. Novos Victoza er den eneste konkurrent til Byetta og Bydureon.

"Jeg ser det ikke rigtigt påvirke Novo. Jeg ser det som et tegn på manglende succes, og som et tegn på, at BMS måske kan have svært ved at se, at det vil blive en succes og kan udfordre Victoza," vurderer Michael Friis Jørgensen over Ritzau Finans.

Skal spekulationerne drives langt, kan handelen dog måske tolkes svagt negativt for Novo.

"Når to virksomheder samarbejder om et område, kan der en gang i mellem herske uenighed om, hvor meget der skal investeres. Nu kan AstraZeneca måske satse fuldt ud, men de har jo allerede skruet op for salgsindsatsen, og det har ikke rigtigt ændret noget. Så jeg har svært ved at se, at det forhold, at ejerskabet nu samles hos AstraZeneca rigtigt vil ændre noget," siger Michael Friis Jørgensen.

Heftig nedjustering

AstraZeneca signalerer i øvrigt torsdag, at den anslåede værdi af Bydureon er blevet mindre, idet selskabet i forbindelse med handelen nedskriver værdien af midlet med 1,7 mia. dollar.

Novo Nordisk øgede i årets første ni måneder salget af Victoza med 28 pct. i lokal valuta og 24 pct. i kroner til 8,4 mia. kr. Victozas markedsandel på GLP-1-markedet var 70 pct. målt i værdi ved udgangen af august sammenlignet med 66 pct. i august sidste år. I USA er markedsandelen steget til 66 pct. fra 61 pct.

Ud over AstraZeneca og Novo Nordisk markedsfører også franske Sanofi et GLP-1-middel til behandling af diabetes. Midlet, Lyxumia, er opfundet af danske Zealand Pharma, men salget er foreløbigt begrænset. Det amerikanske medicinalselskab Eli Lilly er i færd med at udvikle et konkurrerende middel, Bydureon, og det kan muligvis forstyrre Victozas markedsdominans, vurderer Michael Friis Jørgensen.

 AstraZeneca nedskriver 9 mia. kr. på diabetesmiddel

 AstraZeneca køber BMS' diabetesforretning

 BMS lukker ned for ny diabetesforskning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også