MedWatch

AstraZeneca køber BMS' diabetesforretning

Bristol-Myers Squibb trækker sig mere eller mindre ud af diabetes-området. Selskabet har solgt sin andel af den fælles diabetes-forretning til partneren AstraZeneca i en milliardhandel.

Rygtet har svirret, og nu er det blevet bekræftet: AstraZeneca overtager den fælles diabetes-franchise fra partneren Bristol-Myers Squibb (BMS) i en milliardhandel.

Dermed har Novo Nordisk nu umiddelbart én aktør mindre færre at koncentrere sig om, da BMS dermed ikke længere er aktiv på globalt plan inden for sygdomsområdet.

AstraZeneca betaler BMS 14,65 mia. kr. her og nu, mens yderligere 7,6 mia. kr. kan følge i potentielle betalinger afhængig af regulatoriske og salgsmæssige milepæle, ligesom BMS modtager royalties af salget frem til 2025.

Mere forenklet forretningsmodel

Med overtagelsen opnår Astrazeneca IP- og globale rettigheder til udvikling, produktion og kommercialisering af diabetesforretningen, som inkluderer DPP4-hæmmeren Onglyza, SGLT-2-hæmmeren Forxiga, Kombiglyze, Komboglyze, Metreleptin, Symlin og GLP-1-analogerne Byetta og Bydureon.

"Denne aftale vil give os mulighed for yderligere at udvikle vores forretningsmodel som en førende biofarma-virksomhed og øge ressourcerne bag de muligheder, der driver den største langsigtede værdi for patienter, vores virksomhed og vores aktionærer," udtaler BMS' CEO Lamberto Andreotti og fortsætter:

"Dagens handel placerer diabetes-forretningen i kyndige hænder hos AstraZeneca og giver os mulighed for at fokusere på en mere forenklet driftsmodel i overensstemmelse med vores pipeline og portefølje."

Vigtig platform

Det konkrete samarbejde begyndte tilbage i 2007, hvor formålet var at udvikle Onglyza, og så sent som sidste år udvidede Bristol sine aktiviteter inden for samarbejdet med opkøbet af Amylin Pharmaceutical for 28,76 mia. kr., Astrazeneca betalte ved den lejlighed 18,45 mia. dollar for halvdelen af Bristols produkter.

Men nu er det altså slut.

"Sammen med Bristol-Myers Squibb konkluderede vi, at konsolideringen af ejerskabet af diabetes-porteføljen vil gavne begge virksomheder og giver os mulighed for bedre at opfylde behovene hos diabetespatienter. Dagens handel styrker AstraZenecas langsigtede engagement til diabetes, et kerne-strategisk område for os og en vigtig platform for AstraZenecas retur til vækst," udtaler Pascal Soriot, der er CEO for AstraZeneca.

 Avis: BMS tæt på salg af diabetesforretning

 BMS lukker ned for ny diabetesforskning

 Nyt diabetesmiddel udfordrer Novo på kort sigt 

 Novo i samme bås som konkurrenterne i amerikanske retssager 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier