ALK-topchef: Derfor tager vi teten i USA

Adm. direktør Jens Bager kan se tre-fire konkrete fordele for ALK i forhold til storkonkurrenten, hvis begge firmaer får lov til at markedsføre tabletvaccine i USA. (opdateret 10:52)
Foto: Carsten Bundgaard
Foto: Carsten Bundgaard

Samtidig med, at allergikoncernen ALK's topchef forsøger at dæmpe retorikken om selskabets styrkeposition med tabletvaccinen Grastek mod græspollenallergi i USA, skinner selvsikkerheden igennem i forhold til stor konkurrenten Oralair fra franske Stallergenes: Vi ser ud til at tage tetén, lyder det indirekte budskab fra adm. direktør Jens Bager.

Begge selskaber har netop fået en enstemmig, positiv anbefaling fra komitéen, der rådgiver de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA.

Hvor sikker føler du dig i dag på, at FDA godkender Grastek?

”Lige nu fører vi 9-0, men kampen er ikke afgjort. Det er positivt at få en enstemmig anbefaling fra den rådgivende komité, men det er op til FDA at træffe den endelige beslutning. Og der er andre selskaber, der har oplevet positive anbefalinger og alligevel blevet afvist eller bedt om at gennemføre yderligere studier."

Tre forskelle

Hvordan står I i forhold til rivalen Stallergenes og deres anbefaling?

"Der er tre ting, som jeg noterer mig som forskelle. Det ene er, at komitéen anbefaler FDA at godkende Grastek til børn, det gør de ikke med Oralair. Så konkurrenten står svagere, end vi gør i forhold til at få lov til at behandle børn.

Det andet er, at vi har kunnet fremlægge langtidsdata, og det anerkendte komitéen. Konkurrenten har ikke bedt om at få anerkendt langtidsdata.

Og endelig er Grastek en hurtigtopløsende tablet i forhold til den langtidsopløsende Oralair, og der var flere tanker fremme om, at det var en stor fordel med en hurtigt opløsende tablet, specielt til børn."

Porteføjle også en faktor

Kan man forklare de budskaber til lægerne?

"Ja, fordi vi håber og tror, at det bliver udtrykt i den produktindlægsseddel, som lægerne skal udskrive fra. Og er der noget, de virkelig holder sig til, er det de guidelines, der står der. Så hvis man sammenligner, er der noget der tyder på, at vi står med en række fordele."

Skal Jens Bager drage endnu en sammenligning, tilføjer han, så er det på udbudssiden:

"Vi har endnu et produkt på vej, nemlig en tablet mod ragweedallergi. Den ansøgning blev indleveret seks uger efter Grastek-ansøgning, så den må også være lige om hjørnet, enten med rådgivende komitémøde eller med den færdige behandling i FDA. Og der har konkurrenten ikke et produkt, så hvis hvis vi får godkendelser, kan vi gå ud med en portefølje imod konkurrenten, der kun har ét produkt."

Jævn markedsindtrængning

Ifølge Jens Bager skal Mercks markedsføringsfolk langsomt vænne læger og patienter til, at det nye koncept bør være en basal behandling, hvis man lider af moderat til svær allergi.

Kan markedsindtrængningen i USA gå hurtigere end i Europa?

”Jeg vil ikke gisne om markedsindtrængningen endnu. Jeg vil sige, at vi forventer i lighed med Europa en langsommere penetrering af markedet, end man typisk ser for lægemidler. For der er tale om en specialbehandling, en ny immunterapeutisk behandling over tre år, som patienter og læger skal forstå - og tage konceptet til sig. Det, tror vi, bliver en længerevarende proces. Til gengæld er der ikke nogen patent-issues, da Grastek har en naturlig beskyttelse som et biologisk produkt. Så vi tror, at  det har en meget lang levetid på markedet.”

Sydbank: Vejen banet for ALK i USA

Ekspertpanel anbefaler Stallergenes' Oralair 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også