Analytikere venter stærkt Novo-regnskab

Uroen om Novo Nordisks diabetesmiddel Victoza synes ikke at have påvirket salget, vurderer analytiker forud for regnskab torsdag.
Foto: Lars Krabbe
Foto: Lars Krabbe
AF RITZAU FINANS

Det tegner til endnu et stærkt kvartalsregnskab fra Novo Nordisk præget af pæn vækst og forbedret lønsomhed. Konkurrenternes regnskaber har bekræftet en fortsat gunstig markedsudvikling drevet af et voksende antal diabetikere. Samtidig hævede Novo Nordisk sine priser i USA i oktober sidste år, og detventes at slå i gennem i tallene.

"Jeg tror, at vi vil se en god fremgang i kvartalet drevet af insulinsalget og af Victoza, "siger analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

Stærke konkurrenter

Han peger på, at Novos amerikanske konkurrent Eli Lilly trods en lidt afdæmpet salgsudvikling for selskabets hurtigtvirkende insulinanalog Humalog trods alt meldte om flot volumenfremgang i andet kvartal. Samtidig leverede franske Sanofi stærk vækst i salget af sin langtidsvirkende insulin Lantus i andet kvartal på det vigtige amerikanske marked, der udgør over halvdelen af det globale insulinsalg.

Novo Nordisk selv ventes ifølge en rundspørge SME Direkt har gennemført for Ritzau Finans at rapportere en samlet salgsfremgang på 8,9 pct. til lige under 21,2 mia. kr. i andet kvartal. Driftsresultatet ses stige 9,2 pct. til 8275 mio. kr., og overskudsgraden vil dermed være være stort set uændret 39,2 pct., mens bruttomarginen ses forbedret til 83 pct. fra 82,4 pct.

Væksten vil være drevet af Novos diabetesforretning. Ser man på de enkelte produkter ventes især vækst i salget af diabetes 2-midlet Victoza samt i salget af Novos langtidsvirkende insulin, Levemir, at drive fremgangen.

"De receptdata, jeg kigger på, viser faktisk, at Levemir tager markedsandele i øjeblikket," forklarer Søren Løntoft Hansen.

Uro uden effekt på salg

Udviklingen er vigtig, da der i den senere tid har været en del uro på aktiemarkedet om salgsudsigterne for den del af Novos forretning. Det skyldes en slem skuffelse tidligere i år, hvor den amerikanske lægemiddelstyrelse afviste at godkende Novos nyeste insulin, det langtidsvirkende Tresiba, og i stedet krævede yderligere hjerte-kar-studier af midlet. Novo Nordisks amerikanske sælgere har derfor måttet nøjes med at have Levemir med ud til lægerne.

Samtidig har der været en del medieuro om mulige kræftrisici ved Victoza og andre tilsvarende såkaldte inkretinlægemidler - en sammenhæng, både de europæiske som de amerikanske lægemiddelmyndigheder konstaterer er udokumenteret.

"Det er ikke mit indtryk, at det har haft indflydelse på salget, og det er heller ikke det, recepttallene indikerer, men det skal blive spændende at høre," siger Søren Løntoft Hansen, der samtidig peger på ny konkurrence fra Sanofi og danske Zealand Pharmas GLP-1-middel Lyxumia.

Analytikerne venter et salg af Victoza på 2968 mio. kr. i andet kvartal mod 2293 mio. kr. i samme periode sidste år. Salget af Levemir ses stige 15 pct. til 2825 mio. kr.

Danske: Forsigtige forventninger

For hele 2013 venter analytikerne en vækst på 8,4 pct. i omsætningen til 84,6 mia. kr. Driftsindtjeningen ses stige lige over 9 pct. til 29,5 mia. kr. Analytikerne stiler dermed højere end Novo Nordisks egne 2013-forventning om en rapporteret salgsvækst på 6-8 pct. i kr. og en stigning i driftsindtjeningen på ca. 5 pct. Novo Nordisk forventninger i lokal valuta er en salgsvækst på 9-11 pct., mens driftsindtjeningen ses stige omkring 10 pct.

"Vi fortsætter med at anse årsforventningerne for forsigtige og mener, at en opjustering er mulig i regnskabet for andet kvartal. Vi venter begrænset nyt fra pipelinen med undtagelse af potentielle data for søvnapnø-studiet af Liraglutid i fedme, vurderede Danske Bank i en kommentar op til regnskabet fra den 31. juli.

På minussiden tæller en tabt retssag i USA vedrørende diabetespillen Prandin i juni i år. Kendelsen støtter ifølge Novo Nordisk godkendelse og lancering af kopier af Prandin, der vil gøre indhug i salget. Endnu er der dog ifølge Sydbanks Søren Løntoft Hansen ikke kommet kopier på markedet. Novo Nordisk solgte Prandin for 1,2 mia. kr. i USA sidste år. Selskabet har indregnet risikoen for kopikonkurrence i sine 2013-forventning.

  Victoza-rival møder forsinkelse

  Nordea: Sanofi-regnskab lover godt for Novo

  Novo vil sikre omdømme ved data-åbning 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også