Lundbeck-optakt: Mulige forårstegn efter lang vinter

Når Lundbeck onsdag morgen aflevere årets første kvartalsregnskab, vil analytikerne spejde efter de tegn på mildere vinde, som de forventer er på vej. Og detaljer omkring lanceringen af selskabets alkoholpille.
Foto: Lundbeck/PR
Foto: Lundbeck/PR
Af Ritzau Finans

Lundbeck har været ramt af et par svære år i Europa, hvor eurokrisen udfordrede salgsbilledet og fik regeringer til at stramme op for deres udgifter til sundhedssektoren og skære i tilskuddene til Lundbecks produkter.

Nu kan der i midlertid være bedre tider på vej, og det er blandt andet tegn på det, analytikerne vil spejde efter, når medicinalselskabet onsdag morgen præsenterer sit regnskab for første kvartal af 2013.

"De har været ramt af svage europæiske markeder, men det er vores forventning, at vækstbilledet kan blive lidt bedre, siger Michael Friis Jørgensen, analytiker hos Alm. Brand Markets, til Ritzau Finans inden regnskabet.

Tysk salg er tilbage

Også i Sydbank er der en forventning om lidt mildere vinde. Analytiker Søren Løntoft Hansen forudser, at salget af Cipralex i Tyskland er tæt på at være tilbage på niveauet fra før den midlertidige tilbagetrækning i 2011.

Alt i alt tror analytikerne, at salget af Cipralex, inklusive Lexapro i Japan, går 3,4 pct. frem til 1521 mio. kr. ifølge et estimat indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans. Salget af antidepressivet i USA ventes derimod reduceret til næsten ingenting efter patentudløbet i 2012.

Det bidrager til en samlet toplinjevækst på 14 pct. til 4,3 mia. kr., som dog også ventes at være faldende over resten af året.

Resultaterne er også i den ekstremt høje ende i første kvartal, hvor engangsindtægter fra et partnerskab med japanske Otsuka samt frasalg af en række mindre, amerikanske produkter, ventes at løftes resultatet før skat til 1079 mio. kr. - eller mere end halvdelen af gennemsnitsestimatet for bundlinjen for hele 2013.

Store udsving

Men i sig selv er overskudstallene ikke det mest interessante i regnskabet, siger Michael Friis Jørgensen.

"Der er store udsving, hvor vi analytikere nogle gange rammer rigtig forkert, så det er ikke noget, der trækker Lundbeck-aktien. Det er mere nyheder omkring pipelinen, og der forventer vi ikke noget væsentligt, siger analytikeren.

Til gengæld vil tendenserne i salget af Lundbecks nylancerede produkter - blandt andet Lexapro i Japan, Sycrest og Onfi - være noget, han retter øjnene mod. Og hvis ledelsen er klar til at give detaljer omkring lanceringen af det nye alkoholmiddel, Selincro, vil det også være noget, der får analytikerkorpset til at spidse ører.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også