Novartis-direktør: Vi er nødt til at genoverveje blockbuster-begrebet

De store medicinalselskabers endeløse jagt på den næste store blockbuster er ikke længere vejen frem, siger den adm. direktør i Novartis, Joseph Jimenez, til Fortune Magazine. ”Definitionen på en blockbuster har ændret sig,” siger han og giver samtidig sit bud på, hvordan fremtidens forretningsmodel kan se ud.
Foto: Novartis/ PR
Foto: Novartis/ PR

I årevis har de store selskaber fokuseret på at udvikle storsælgende lægemidler – såkaldte blockbustere - og herefter forsvare sine rettigheder med næb og klør, men den efterhånden så tit omtalte patentkløft tvinger industrien til nytænkning, siger Novartis’ direktør, Joseph Jimenez, til Fortune Magazine.

Man kan ikke længere følge velkendte strategier, som f.eks. at udvikle såkaldte ”me-too” lægemidler, altså lægemidler baseret på den samme grundlæggende formel som et populært lægemiddel men med små ændringer, så de kan markedsføres som nye behandlinger, mener han.

Tidligere skulle man blot bevise, at ny medicin var markant mere effektivt end et placebomiddel, for at det kunne opnå godkendelse. Men nye regler under The Affordable Care Act kræver, at nye midler er mere effektive end den medicin, der allerede er på markedet – ellers kan lægemidlerne simpelthen ikke blive berettigede til medicintilskud, skriver magasinet.

Man kan selvfølgelig gøre, som man altid har gjort og kæmpe for sine rettigheder, ligesom Pfizer der har fået forlænget sit amerikanske patent på Viagra til 2020 – et patent som ellers udløb sidste år – men Novartis-direktøren, Joseph Jimenez, har et andet forslag.

Definitionen på en blockbuster

Han mener, at ”definitionen på en blockbuster ændrer sig”, og at virksomhederne derfor også må tænke anderledes. En blockbuster har traditionelt været defineret som ét lægemiddel mod én sygdom, som berører en stor gruppe af patienter. Samtidig skal midlet generere en indtjening på mere end 1 mia. dollar årligt.

Men i stedet for at satse på disse lægemidler mod sygdomme med enorme patientgrupper, er Novartis begyndt at fokusere på de specifikke biologiske mekanismer som forårsager sygdommene, forklarer direktøren.

På den måde kan relativt små lægemidler mod mere sjældne sygdomme vokse sig store og blive regulære blockbustere, i og med at de kan bruges mod en række forskellige lidelser. Og selv lægemidler, som ikke bliver store salgssucceser, kan være med til at åbne nye markeder for selskabet.

Mange bække små

Novartis har allerede haft succes med denne strategi, skriver magasinet. Midlet Afinitor blev nemlig udviklet med henblik på at behandle en række sygdomme. Det blev først godkendt mod nyrekræft, men forskning har vist, at det også kan bruges mod lunge- og brystkræft.

Afinitors salgstal når ikke op i nærheden af 1 mia. dollar, hvis man kigger på det som behandling mod hver enkelt af de tre kræfttyper isoleret. Men hvis man lægger salgstallene sammen, kan man meget vel stå med en regulær blockbuster, skriver Fortune.

 Novartis dropper udskældt fratrædelsesbonus

 Novartis får ny indikation til nyremiddel

 Novartis-direktør: Vi skal ikke bare sælge piller 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også