Sydbank: Der er plads til flere på GLP1-markedet

Det fortsat voksende diabetesmarked gør, at der er plads til flere medicinalaktører med GLP-1-produkter i pipelinen, mener analytiker.
Foto: Zealand Pharma/PR
Foto: Zealand Pharma/PR
Af Ritzau Finans

Novo Nordisk kan se frem til øget konkurrence inden for den del af diabetesmarkedet, som omfatter de såkaldte GLP1-lægemidler, efter at den franske medicinalkæmpes Sanofis pendant til Victoza, Lyxumia, siom er indlicenseret fra Zealand Pharma, er blevet godkendt af EU-Kommissionen.

Men Novo Nordisk kan uanset godkendelsen se frem til fortsat vækst på et voksende GLP1-marked, hvor der vil være plads til flere af de spillere, som har produkter i pipelinen.

Det vurderer Sydbanks analytiker Søren Løntoft Hansen, der ser frem til at følge, hvad Sanofi kan få ud af Lyxumia med sin store og professionelle salgsstyrke. Når det er sagt, ser Victoza ifølge Søren Løntoft Hansens vurdering ud til at være et bedre produkt til at sænke blodsukkeret, om end Lyxumia faktisk har vist sig bedre end Victoza til at sænke det postprandiale måltidsblodsukker (efter første måltid).

"Ud fra Novo Nordisks perspektiv, så var godkendelsen af Lyxumia ventet. GLP1'erne er en forholdsvis ny behandlingsform, og det gør, at der er plads til flere på dette marked," siger Søren Løntoft Hansen, der forudser, at såvel antallet af konkurrenter som hele markedet for GLP1-behandling vil udvide sig.

Så selvom Novo Nordisk meget val kan se sin markedsandel skrumpe lidt som følge af øget konkurrence i løbet af de kommende 8-10 år, så vil det være ud af et samlet marked, som er blevet betydeligt større.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også