Rebien: Det bliver sværere og sværere at vokse

Egen succes og øget prispres gør det vanskeligere at vokse for Novo Nordivsk, vurderer selskabets adm. direktør. Han sender samtidig en bredside af sted mod nogle europæiske regeringer.
Foto: Niels Hougaard / Jyllands-Posten
Foto: Niels Hougaard / Jyllands-Posten
Ritzau Finans

I et større interview med britiske The Telegraph fortæller administrerende direktør i Novo Nordisk, at det bliver sværere og sværere at holde selskabets markante vækstrater, samt at finanskrisen har sat insulingiganten under pres fra regeringer i Europa.

Novo Nordisk har leveret solid vækst i de første ni måneder af 2012 på 18 pct. til 57,1 mia. kr. men står over for øget konkurrence, prispres og en større base at vokse fra.

"Vi er lidt unikke, når det kommer til vækst og vores aktiepris. Så når jeg kigger tilbage på en vækst på 12-13 pct. årligt over de sidste 10 år, og ser en blanding af, at vi er blevet mere konkurrencedygtige, men at markedet er blevet mere prisfølsomt, venter jeg en toplinjevækst på omkring 10 pct. Men jeg er også begyndt at opdage, at 10 pct. på noget stort bliver sværere og sværere at opnå," siger Lars Rebien Sørensen til The Telegraph.

Spiller på skyld

En af udfordringerne er regeringer i Europa, der gerne vil spare penge. Det får dem ifølge topchefen til at være tilbageholdende med at købe nye produkter, og samtidigt stiller det Novo Nordisk i et dårligt lys. Problemet i nogle dele af Europa har været så grelt, at Novo Nordisk har måttet kræve forudbetaling.

"Det er rystende for os. Det er vores patienter, og hvis de ikke får vores medicin, så dør de. Sundhedsmyndighederne ved, at vi gerne vil være socialt ansvarlige, så de spiller på skyld. Vi vil gerne have, at de har de nyeste produkter, men hvis de ikke vil det, så kan de købe den generiske medicin. Men når de først er begyndt at købe de nye produkter, har de et ansvar for at blive ved med at levere det, siger Lars Rebien Sørensen og fortsætter til avisen:

"Vi ligner idioter, fordi vi ikke vil sælge dem de nyeste produkter til de ældstes pris. Men det kan vi ikke, vi er jo en forretning. Hvis vi gør det, begynder vi at ødelægge hele innovationsmodellen, der har skabt de nye produkter til at begynde med. Så stjæler vi muligheden for at opfinde en kur for de 370 mio. diabetikere i verden."

Sidst fortæller Lars Rebien, at han ikke er på vej ud ad døren lige med det første trods hans 12 år som topchef i selskabet.

"Vi tror på stabilitet. Hvis selskabet kørte dårligt, ville jeg anbefale at smide mig ud. Jeg har 30 års erfaring her, og det giver en grundig forståelse af feltet. Hvis vi skulle diversificere ind i markeder, vi ikke kender, ville vi måske ikke være den rigtige ledergruppe længere," siger Lars Rebien.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også