MedWatch

Novo Nordisk lokker medarbejdere med rejse

Den første enhed i Novo Nordisks internationale salgsdivision, der runder en milliard i omsætning, bliver belønnet med en rejse for samtlige ansatte til Danmark. Brasilien er tæt på, men der er udfordringer.

Foto: Torben Stroyer

Vær den første til at nå en milliardomsætning, og kom til Danmark for at se hovedsædet, de mange fabrikker og møde topledelsen.

Det er, hvad Novo Nordisk, ifølge Børsen, har stillet sine internationale salgsdivisioner i udsigt som en del af et større incitamentsprogram.

Med vækstrater på 43 pct. i 2011, noget mindre i 2012 og en forventet vækst på 15-20 pct. i 2013 og 2014 er den brasilianske salgsdivision og de omkring 200 medarbejdere tæt på. Omsætningen var i 2012 lidt over 800 mio. kr.

"Der er otte-ti markeder, der kæmper om at komme først. Og det er kun de første, der kommer til Danmark, da det er en stor udskrivning. Men Brasilien med 200 mio. indbyggere og et stort BNP er et af de lande, der har potentialet til at derop hurtigt," siger Jesper Høiland, direktør for Novo Nordisks internationale salgsdivision, til Børsen.

Tørre tæv

Det danske selskab står stærkt i Brasilien, efter at man i de seneste tre år har vundet de store offentlige auktioner over human insulin til landets sundhedsministerium.

Men når det kommer til det mere lukrative marked for moderne, langtidsvirkende insulinanaloger, så har danskerne fået tørre tæv af Sanofis blockbuster Lantus.

"Vi kom for sent på markedet, vi havde ikke de nødvendige aktiviteter for at få placeret produktet rigtigt, og de to daglige indsprøjtninger for Levemir mod konkurrentens enlige var også en ulempe," forklarer Novo Nordisks chef i Brasilien, Gustavo Mizraje.

Når selskabets nye, langtidsvirkende analog, Tresiba, efter planen kommer på markedet i 2014, vil man have en mere effektiv plan for at få produktet ind hos de offentlige myndigheder og de private sundhedsforsikringer.

Victoza er i øvrigt efter blot halvandet år på markedet tæt på at sælge for mere end den resterende insulinforretning.

 Diabetes-kæmpen rykker sydover efter vækst

 Novo skruer op i Latinamerika  

Mere fra MedWatch

Sanofi vil kun købe Horizon kontant

Både Amgen, Johnson & Johnson og Sanofi bejler til et opkøb af amerikanske Horizon Therapeutics, der markedsfører øjenmidlet Tepezza, som er udviklet af Genmab.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier