Forsikringer skal hjælpe kinesiske salgstal

Schweiziske Roche er begyndt at sælge sundhedsforsikringer til den voksende kinesiske middelklasse, og sikrer dermed, at virksomhedens pristunge kræftmedicin når ud til endnu flere patienter.
Foto: AP
Foto: AP

Medicinalvirksomheden Roche har fundet en ny metode til at sælge sin kræftmedicin til millioner af kinesere, som ellers ikke har råd; start med at sælge dem en forsikring.

Det skriver Bloomberg, som har talt med både Roche og det schweiziske genforsikringsselskab Swiss Re, der har indgået en aftale om, at tilbyde sundhedsforsikringerne i Kina.

Ifølge aftalen skal Roche levere de nødvendige data, mens Swiss Re står for at genforsikre de lokale forsikringsselskaber, som sælger policerne.

Det er nemlig ikke lovligt for internationale virksomheder at sælge forsikringer i Kina, men man må derimod godt tilbyde genforsikring, så derfor har schweizerne været nødt til at gå igennem lokale forsikringsselskaber først.

Det forklarer Roches direktør for private forsikringer og strategier for markedsadgang i Kina, Harald Sprenger, som også siger til nyhedsmediet, at målet er at få 12 millioner forsikringskunder inden udgangen af 2013. I oktober i år var der ca. 6 millioner tilmeldte, oplyser direktøren.

Dyr medicin

”Vi skaber et marked i Kina,” siger direktøren for Roche, Severin Schwan og tilføjer: ”Den største forhindring i udviklingslandene er adgang.”

Kræft er et stort og eskalerende problem i Kina og en stor del af landets fattige har traditionelt haft svært ved at betale for den nødvendige medicin. Men ifølge officielle tal fra den kinesiske regering er den gennemsnitlige årsløn tredoblet inden for ti år, så den i 2011 lå på 41.799 yuan, svarende til ca. 39.000 kroner.

Et behandlingsforløb på et år med Roches kræftmedicin Herceptin koster mellem 150.000 og 350.000 kroner. For kræftmedicinen Avastin kan prisen løbe op i mere end 600.000 kroner på et år i USA. Roche ønsker ikke at oplyse den præcise pris i Kina, men siger til Bloomberg, at den er på nogenlunde samme niveau som i USA.

Voksende middelklasse

Men gennem de nye forsikringer kan man altså nå ud til en masse patienter, som ellers ikke ville have råd til medicinen.

”Den gamle teori var, at der kun er to segmenter: Der er de rige, som har råd til det, og der er de fattige, som overhovedet ikke har råd til det,” siger Roche direktøren i et interview med Bloomberg og fortsætter:

”Nu har du en voksende middelklasse. Denne voksende middelklasse er i stand til at bidrage.”

Roche og Swiss Re meddeler ifølge Bloomberg, at konceptet muligvis skal videreføres til andre asiatiske markeder, såsom Thailand og Indonesien.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også